Sabtu, 18 Januari 2014

'Tangan Tuhan' Dikesan Oleh Teleskop Angkasa Lepas NASA

Imej "Hand of God" yang diambil oleh teleskop NASA

Tangan itu kelihatan seperti x-ray daripada bilik doktor, tetapi ianya sebenarnya segumpalan bahan-bahan yang telah terlontar keluar daripada sebuah bintang yang meletup. Kapal angkasa NuStar milik NASA telah mengambil imej struktur itu dalam pancaran X-ray kuasa tinggi untuk pertama kalinya, ditunjukkan dengan warna biru. Cahaya x-ray yang berkuasa lebih rendah yang sebelumnya dikesan oleh Chandra X-ray Observatory milik NASA ditunjukkan dengan warna hijau dan merah. (Gambar: NASA/JPL-Caltech/McGill).

Berikut petikan terjemahan artikel Space.com bertajuk "'Hand of God' Spotted By NASA Space Telescope (Photo)" penulisan Tanya Lewis bertarikh 9 Januari 2014;


Agama dan astronomi jarang  bertembung, tetapi satu imej x-ray baru dari NASA telah menangkap satu objek cakerawala yang menyerupai "Tangan Tuhan."

Foto di angkasa "Tangan Tuhan" itu terhasil apabila sebuah bintang meletup dan melontarkan keluar gumpalan besar bahan-bahan, yang dikesan oleh Nuclear Spectroscopic Telescope Array, atau NuStar milik NASA, dalam pancaran X-ray kuasa tinggi, ditunjukkan dengan warna biru dalam foto. Chandra X-ray Observatory milik NASA telah menangkap imej bahagian hijau dan merah sebelumnya dengan menggunakan X-ray yang berkuasa lebih rendah. 

"Sudut pandangan NuStar yang unik untuk mengesan pancaran X-ray kuasa paling tinggi, menunjukkan kepada kita objek dan kawasan yang sudah dikaji teliti dalam bentuk baru." penyelidik utama teleskop NuStar, kata Fiona Harrison dari California Institute of Technology di Pasadena dalam satu kenyataan.

Imej baru itu menunjukkan suatu pulsar wind nebula, yang dihasilkan oleh serpihan padat sebuah bintang yang meletup dalam satu supernova. Apa yang masih tertinggal ialah satu pulsar, yang dipanggil PSR B1509-58 (ringkasnya B1509), yang berputar 7 kali setiap saat dan meniup kepulan serpihan kepada bahan yang terlontar keluar tatkala kematian bintang itu.

Apabila serpihan-serpihan itu berinteraksi dengan medan magnetik yang berhampiran, ianya menghasilkan kilauan X-ray seperti tangan. (Pulsar itu terletak dekat tompok putih cerah dalam imej tetapi ianya sendiri tidak kelihatan, kata pegawai-pegawai NASA).

Ahli-ahli sains tidak pasti samada bahan-bahan yang terlontar keluar itu sebenarnya membentuk rupa tangan, atau samada interaksinya dengan serpihan pulsar yang menjadikannya kelihatan sedemikian.

                                     ~~~~~~~~~~~~~~~~

Sementara para saintis mengkaji fenomena imej tangan tersebut, Alkitab telahpun mencatit beribu tahun yang lalu mengenai tangan Tuhan yang mencipta dunia dan membentangkan langit;

Yesaya 45:12  Akulah yang menjadikan bumi dan yang menciptakan manusia di atasnya; tangan-Kulah yang membentangkan langit, dan Akulah yang memberi perintah kepada seluruh tentaranya. 

Yesaya 48:13  Tangan-Ku juga meletakkan dasar bumi, dan tangan kanan-Ku membentangkan langit. Ketika Aku menyebut namanya, semuanya bermunculan.