Oleh Lee Ying Kiat:
16 JUN — Sebagai seorang rakyat Malaysia yang prihatin dan seorang yang beragama Kristian, saya rasa tergerak untuk menyampaikan sebutir dua pandangan saya mengenai isu yang hangat diperkatakan pada masa ini, dengan harapan ia dapat meleraikan salah faham yang telah timbul akibat isu Jubli Jerusalem ini.
16 JUN — Sebagai seorang rakyat Malaysia yang prihatin dan seorang yang beragama Kristian, saya rasa tergerak untuk menyampaikan sebutir dua pandangan saya mengenai isu yang hangat diperkatakan pada masa ini, dengan harapan ia dapat meleraikan salah faham yang telah timbul akibat isu Jubli Jerusalem ini.
Yang pertamanya biarlah saya jelaskan bahawa sebagai seorang
anak didik sekolah kebangsaan dan kemudian sekolah menengah kebangsaan dan
akhirnya maktab perguruan, saya telah lama belajar dan bergaul bersama
kawan-kawan Melayu yang beragama Islam.
Dalam belasan tahun pengajian sekolah dan maktab serta
pergaulan dengan kawan-kawan Melayu, saya sedikit sebanyak telah mempelajari
dan memahami kepercayaan dan amalan orang-orang Islam di Malaysia.
Oleh itu saya amat memahami sensitiviti orang-orang Islam di
Malaysia terhadap isu Timur Tengah terutama yang membabitkan Israel dan
Jerusalem. Oleh itu saya tidak hairan akan keputusan menteri dalam negeri untuk
mengharamkan acara Jubli Jerusalem di Melaka.
Saya ingin menjelaskan kepada kawan-kawan saya yang beragama
Islam beberapa perkara mengenai isu ini yang mungkin tidak diketahui mereka:
1. Jubli Jerusalem tidak dirayakan oleh gereja-gereja di Malaysia. Selama
bertahun-tahun penglibatan saya di gereja, saya tidak pernah mengingati
mana-mana gereja merayakan tentang penaklukan Israel atas Jerusalem timur.
Lebih khusus lagi pada tahun ini, yang diperkatakan sebagai
“Jubli Jerusalem”, gereja saya dan gereja-gereja lain juga tidak merayakan
“Jubli Jerusalem”. Ia bukan sebahagian amalan gereja-gereja dan juga tidak
termasuk dalam kalendar perayaan ataupun aktiviti gereja-gereja.
2. Yang mengadakan acara ini adalah sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka All
Malaysian Golden Gate Revival Convocation (AMGGRC). Kumpulan ini tidak mewakili
gereja-gereja di Malaysia, dan bukan sebahagian daripada pertubuhan-pertubuhan
gereja di Malaysia.
Setahu saya, mereka adalah sebuah NGO. Walaupun mereka
menamakan diri mereka All Malaysian, itu tidak bererti mereka mewakili seluruh
Malaysia (tentu sekali tidak!) ataupun mana-mana gereja Malaysia. Sesiapapun
boleh menamakan kumpulan mereka All Malaysian!
3. Mereka juga tidak mewakili gereja-gereja Evangelical di Malaysia. Gereja-gereja
Evangelical di Malaysia juga tidak mengamalkan dan tidak merayakan “Jubli
Jerusalem” seperti yang diuar-uarkan oleh kumpulan ini.
Saya telah membaca kenyataan pengerusi National Evangelical
Christian Fellowship, Rev. Eu Hong Seng yang menyatakan beliau tidak
tahu-menahu mengenai acara tersebut, “saya tidak tahu tentang acara itu, jadi
saya tidak boleh beri komen sama ada ia berkaitan Zionisme.”
4. Istilah “Golden Gate Nations” tidak terkandung dalam Bible, kitab suci
orang-orang Kristian. Istilah itu digunakan oleh kumpulan AMGGRC itu untuk
merujuk negara-negara di sebelah timur Jerusalem yang dikatakan perlu bangkit untuk
menyediakan kedatangan kedua Jesus.
Yang ada dalam Bible adalah nama-nama pintu di sekeliling
kota Jerusalem yang mempunyai nama-nama berbeza seperti: Golden Gate, Sheep
Gate, Fish Gate, Valley Gate, Dung Gate dan lain-lain. Jadi ia hanyalah nama
pintu-pintu di sekeliling tembok Jerusalem dan bukan merujuk kepada mana-mana
negara.
5. Oleh itu juga istilah “Golden Gate Nations” tidak dipakai oleh gereja-gereja di
Malaysia. Ia adalah istilah yang digunakan oleh kumpulan AMGGRC ini menurut
tafsiran mereka sendiri. Fahaman mengenai “Golden Gate Nations” yang dikatakan
itu juga tidak dipegang oleh gereja-gereja di Malaysia.
6. Adakah gereja-gereja di Malaysia tidak prihatin dan sering merayakan Jubli
Jerusalem (pada 2017) dan penaklukan Israel atas Jerusalem timur pada
tahun-tahun sebelum ini? Jawapannya tidak.
Gereja-gereja di Malaysia tidak mengamalkan perayaan seperti
itu pada tahun ini atau pada tahun-tahun yang sebelumnya. Sejarah gereja-gereja
beratus-ratus tahun di Malaysia (termasuk sebelum merdeka lagi) cukup
membuktikan pendirian dan pengamalan gereja-gereja yang bersifat aman dan
saling memahami dan membina dalam pembangunan negara.
7. Mungkin ada kumpulan tertentu seperti AMGGRM yang ingin menganjurkan perayaan
seperti itu pada tahun ini, tetapi ia tidak mewakili keseluruhan gereja-gereja
di Malaysia. Namun begitu, saya cukup memahami kebenaran pepatah Melayu yang
menyatakan, “kerana nila setitik rosak susu sebelanga”.
Saya cuma berharap penjelasan ringkas saya ini sebagai
seorang rakyat Malaysia yang beragama Kristian dapat meleraikan salah faham
yang timbul dari rancangan perayaan sebuah kumpulan NGO di Melaka. Itu adalah
pendirian mereka. Bukan pendirian saya, dan bukan juga pendirian gereja-gereja
di Malaysia.
(Diambil daripada artikel Ruangan Pendapat di Malay Mail Online bertajuk, "Kristian Rayakan Jubli Jerusalem? - Lee Ying Kiat" bertarikh 16 Jun 2017)