Perjanjian 18 & 20 Perkara Sabah dan Sarawak
Perkara 1: Agama
Walaupun tiada bantahan terhadap agama Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia akan tetapi agama rasmi sepatutnya tidak akan diadakan di Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak, dan segala perundangan mengenai agama Islam yang terkandung di dalam Perlembagaan Malaya tidak akan digunakan di Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak.
Perkara 2: Bahasa
Bahasa Melayu harus dijadikan Bahasa Kebangsaan Persekutuan Malaysia. Bahasa Inggeris harus digunakan sebagai bahasa rasmi Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak untuk semua tujuan berkaitan dengan negeri dan persekutuan, tanpa had masa. Cadangan agar dipertimbangkan Bahasa Melayu digunakan hanya boleh diutarakan 10 tahun lepas pembentukan Malaysia.
Bahasa Melayu harus dijadikan Bahasa Kebangsaan Persekutuan Malaysia. Bahasa Inggeris harus digunakan sebagai bahasa rasmi Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak untuk semua tujuan berkaitan dengan negeri dan persekutuan, tanpa had masa. Cadangan agar dipertimbangkan Bahasa Melayu digunakan hanya boleh diutarakan 10 tahun lepas pembentukan Malaysia.
Perkara 3: Perlembagaan
Walaupun Perlembagaan Persekutuan Malaya diterima sebagai asas untuk membentuk Perlembagaan Malaysia, akan tetapi Perlembagaan Malaysia hendaklah satu dokumen yang baru dan bukan sambungan Perlembagaan Persekutuan Malaya.
Perkara 4: Ketua Persekutuan
Yang Dipertua Negara Borneo Utara (Sabah), Yang Dipertuan Negara Singapura dan Governor of Sarawak merupakan ketua negara masing-masing maka tidak layak untuk dipilih sebagai Ketua Persekutuan.
Perkara 5: Nama Persekutuan
"Malaysia" tetapi tidak "Melayu Raya"
Perkara 6: Imigresen
Kawalan ke atas imigresen ke dalam mana-mana bahagian di Malaysia dari
luar harus dipikul oleh Kerajaan Pusat tetapi kemasukan ke Borneo (Sarawak
& Sabah) yang perlu juga mendapat kelulusan Kerajaan Negeri. Kerajaan
Persekutuan tidak seharusnya mampu untuk veto kemasukan orang-orang ke dalam
Borneo (Sarawak & Sabah) untuk tujuan Kerajaan Negeri kecuali atas bidang
keselamatan. Borneo (Sarawak & Sabah) harus mempunyai kuasa sepenuhnya ke
atas pergerakan orang lain daripada orang awam Kerajaan Persekutuan dari
bahagian-bahagian lain Malaysia Borneo (Sarawak & Sabah).
Perkara 7: Hak Pemisahan
Seharusnya tidak ada hak untuk menarik diri dari Persekutuan
Perkara 8: Borneanisation
Borneanisation daripada perkhidmatan awam perlu diteruskan secepat
mungkin.
Perkara 9: Pegawai British
Setiap usaha perlu dibuat untuk menggalakkan Pegawai British untuk
kekal dalam perkhidmatan awam sehingga tempat mereka boleh diambil oleh orang
yang berkelayakan dari Borneo (Sarawak & Sabah)
Perkara 10: Kewarganegaraan
Cadangan dalam perenggan 148 (k) Laporan Suruhanjaya Cobbold perlu mentadbir
hak kerakyatan di dalam Persekutuan Borneo (Sarawak & Sabah) tertakluk
kepada pindaan yang berikut:
* A) sub-perenggan (i) tidak seharusnya mengandungi proviso sebagai
hingga lima tahun kediaman
* B) dalam usaha untuk mengikat dengan undang-undang kami,
sub-perenggan (ii) (a) hendaklah dibaca "7 daripada 10 tahun" dan
bukannya "8 daripada 10 tahun"
* C) sub-perenggan (iii) tidak seharusnya mengandungi apa-apa sekatan
yang terikat dengan kewarganegaraan ibu bapa - orang yang lahir di Borneo
(Sarawak & Sabah) selepas Malaysia mesti menjadi warganegara persekutuan.
Perkara 11: Takrif dan Kewangan
Borneo (Sarawak & Sabah) harus mengawal kewangan sendiri,
pembangunan dan tarif, dan seharusnya mempunyai hak untuk menentukan cukai
sendiri dan untuk mendapatkan pinjaman pada kredit sendiri.
Perkara 12: Kedudukan Istimewa Penduduk Asli
Pada dasarnya, kaum pribumi Borneo (Sarawak & Sabah) harus
menikmati hak istimewa sejajar dengan apa yang dinikmati oleh Melayu di Malaya,
tetapi formula orang Melayu sekarang dalam hal ini tidak semestinya diguna
pakai di Borneo (Sarawak & Sabah).
Perkara 13: Kerajaan Negeri
* A) Perdana Menteri sepatutnya dipilih oleh ahli-ahli tidak rasmi
Majlis Mesyuarat Negara
* B) Perlu ada sistem Menteri di Borneo (Sarawak & Sabah).
Perkara 14: Tempoh peralihan
Ini seharusnya menjadi tujuh tahun dan dalam tempoh itu, kuasa
perundangan mesti ditinggalkan dengan Negeri Borneo (Sarawak & Sabah) oleh
Perlembagaan dan tidak boleh semata-mata diserahkan kepada Kerajaan Negeri oleh
Kerajaan Persekutuan.
Perkara 15: Pelajaran
Sistem pendidikan Borneo (Sarawak & Sabah) sedia ada perlu
dikekalkan dan atas sebab ini, ia perlu berada di bawah kawalan kerajaan.
Perkara 16: Perlindungan Perlembagaan
Tiada pengubahsuaian pindaan atau penarikan balik mana-mana
perlindungan khas yang diberikan kepada Borneo (Sarawak & Sabah) hendaklah
dibuat oleh Kerajaan Pusat tanpa persetujuan positif Kerajaan Negeri Borneo
Utara
Kuasa meminda Perlembagaan Negeri Borneo (Sarawak & Sabah) harus
dimiliki secara eksklusif kepada rakyat di negeri ini. (Nota: Parti Bersatu,
Parti Demokratik dan Parti Pasok Momogun yang menganggap bahawa majoriti tiga
perempat akan diperlukan untuk melaksanakan apa-apa pindaan kepada Perlembagaan
Persekutuan dan Kerajaan Negeri manakalaUNKO dan USNO dianggap majoriti dua pertiga akan mencukupi).
Perkara 17: Wakil di Parlimen
Ini harus mengambil kira bukan sahaja daripada penduduk Borneo (Sarawak
& Sabah) tetapi juga yang merampas dan potensinya di mana-mana kes tidak
boleh kurang daripada Singapura.
Perkara 18: Nama Ketua Negara
Yang di-Pertua Negara.
Perkara 19: Nama Negara
Sarawak atau Sabah.
*(Bukan berstatus "Negeri" dalam Malaysia , Sabah dan
Sarawak adalah berstatus "Negara")
Perkara 20: Tanah, Hutan, Kerajaan Tempatan, dll.
Peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan berkenaan kuasa
Majlis Tanah Negara tidak boleh diguna pakai di Borneo (Sarawak & Sabah).
Begitu juga, Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan tidak perlu memohon di Borneo
(Sarawak & Sabah).
[Diambil daripada artikel laman Pengerindu bertajuk "The Original Agreement of Malaysia 9 July 1963 (Perjanjian Perkara 18/20 Sabah dan Sarawak) dalam Pembentukan Malaysia" yang dimuatkan Mr. J pada 20 Jun 2012]