Khamis, 26 September 2024

Polis Bertindak Sendiri Mungkin Culik Amri, Pastor Koh - Laporan STF


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mendengar bahawa aktivis sosial Amri Che Mat dan Pastor Raymond Koh mungkin diculik oleh pegawai polis yang tidak bertanggungjawab.

Ini adalah penemuan laporan Pasukan Petugas Khas (STF) Kementerian Dalam Negeri berhubung kehilangan kedua-dua individu itu antara lewat 2016 dan awal 2017.

Petikan laporan yang diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 itu dibacakan semasa perbicaraan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengenai tuntutan mahkamah oleh keluarga Koh.

Suhakam pada 2019 memutuskan bahawa Amri dan Koh - yang hilang pada 24 Nov 2016 dan 13 Feb 2017 - adalah mangsa kehilangan secara paksa yang dilakukan oleh anggota Cawangan Khas dari Bukit Aman.

Selepas penemuan Suhakam, Susanna Liew, 67, memfailkan saman sivil terhadap polis dan kerajaan untuk mendedahkan keberadaan suaminya Koh yang berusia 68 tahun.

Semasa prosiding di hadapan hakim mahkamah sivil Su Tiang Joo hari ini, peguam keluarga Koh, Jerald Gomez meminta saksi sepina Zamri Yahya, yang pernah menjadi ahli STF, membacakan petikan laporan STF.

"(STF) mendapati kejadian Amri dan Pastor Raymond Koh mungkin disebabkan tindakan secara langsung atau tidak langsung pihak polis tidak bertanggungjawab, rogue, bertindak sendiri atau berkumpulan," bekas pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard itu berkata.

Zamri berkata penemuan STF mungkin merujuk kepada perbuatan anggota polis yang berkelakuan untuk tujuan peribadi mereka sendiri.

“Sini mungkin merujuk kepada sekumpulan pihak polis bertindak secara peribadi, they acted on their own accord, bersama pihak luar berkaitan agama," kata Zamri ketika memberi keterangan.

Perlu diingat bahawa penemuan STF tidak menyebut sama ada pegawai polis yang dimaksudkan ini adalah dari Cawangan Khas atau pun dari Bukit Aman.

“Dari pemahaman saya, mereka bertindak sendiri tanpa arahan atau kapasiti jabatan mereka, atas inisiatif sendiri, di luar kawalan jabatan mereka, tanpa mengikut arahan atau disiplin pasukan mereka,” kata Zamri.

Jelasnya, berdasarkan pemahamannya, Amri dan Koh adalah aktivis agama yang dipantau oleh jabatan agama negeri masing-masing di Perlis dan Selangor.

Dia berkata kedua-dua kejadian melibatkan kehadiran sebuah Toyota Vios di tempat kejadian dengan beberapa kenderaan pacuan empat roda mengepung kedua-dua lelaki itu.

Zamri turut mendedahkan bahawa antara cadangan yang dibuat oleh laporan STF adalah supaya kes Amri dan Koh disiasat dengan lebih lanjut dengan bantuan badan bebas.

Dalam perbicaraan hari ini, polis dan wakil undang-undang kerajaan, peguam kanan persekutuan Nurul Farhana Khalid menyatakan bahawa defendan mengekalkan pendirian bahawa laporan STF itu tidak mengikat di mahkamah sivil.

Wakil defendan dari Jabatan Peguam Negara (AGC) juga berhujah bahawa laporan itu hanya mengandungi pandangan dan syor STF berhubung isu itu.

Menjelang akhir prosiding hari ini, Gomez memaklumkan kepada Mahkamah Sivil bahawa keluarga plaintif akan berusaha untuk memanggil beberapa saksi lain, di antaranya kemudian pengerusi STF Rahim UDA.

Perbicaraan di hadapan Su disambung pada 21 Okt.

Norhayati Mohd Ariffin mempunyai saman berasingan untuk memaksa pihak berkuasa mendedahkan lokasi kehilangan suaminya, Amri.

Dia juga bergantung pada laporan STF yang sama.

(Diambil daripada artikel Malaysiakini bertajuk, "Polis Bertindak Sendiri Mungkin Culik Amri, Pastor Koh - Laporan STF" yang dituliso oleh Hidir Reduan Abdul Rashid bertarikh 26 September 2024)