Sabtu, 16 Ogos 2014

Kisah Di Sebalik Lagu "Sentuh Hatiku" Nyanyian Maria Shandi


Lagu ‘Sentuh Hatiku’ mempunyai cerita yang sungguh menyentuh hati kita semua. Lagu ini merupakan refleksi hidup yang diilhamkan oleh kisah seorang gadis, teman sekolah Jason, yang diperkosa ayah kandungnya sendiri sehingga hamil. Gadis yang tidak ingin disebutkan identitinya ini awalnya tidak dapat mengampuni perbuatan ayah, meskipun dilakukan dengan tidak sengaja, kerana saat itu ayahnya dalam keadaan mabuk berat.

Tetapi apa yang dilakukan ayahnya tersebut telah menghancurkan masa depannya. Gadis tersebut sempat mahu bunuh diri. Bahkan karena musibah yang menimpanya itu, kemudian gadis ini menjadi gila dan dipasung dengan rantai di rumahnya selama belasan tahun lamanya.

Jason sering datang dan mendoakan sahabatnya itu sambil sesekali menulis lirik lagu. Waktupun berlalu. Jason pun pindah kota dan mulai sibuk dengan kegiatannya sendiri. Suatu ketika anak perempuan itu menelefonnya dan ia sangat terkejut. Kerana setahunya, anak perempuan itu gila dan juga dipasung. Bagaimanakah dia dapat terlepas bahkan menelefonnya?

Akhirnya anak perempuan itupun bercerita. Suatu hari, rantai yang membelenggu dia bertahun-tahun itu, entah kerana sudah berkarat atau apa, tiba-tiba terlepas. Satu hal yang langsung diingatnya saat itu adalah ingin membunuh ayahnya.

Tetapi waktu dia bangun, dia melihat Tuhan Yesus dengan jubah putihnya, berkata: “Kamu harus memaafkan papamu!” Anak  perempuan itu mengatakan tidak dapat. Dia pun terus menangis, memukul dan berteriak sampai akhirnya Tuhan Yesus memeluk dia sambil berkata: “Aku mengasihimu”.

Walaupun bergumul, akhirnya anak perempuan itupun dapat memaafkan ayahnya. Mereka sekeluarga menangis terharu melihat apa yang telah dibuat Tuhan dalam memulihkan keluarga mereka. Apalagi hal itu terjadi sebelum ayahnya meninggal kerana stroke.

Kisah nyata ini sangat luar biasa. Betapa tidak, kasih Tuhan dapat menyentuh hatinya yang paling dalam. Kebencian diganti dengan luapan kasih Tuhan sehingga anak perempuan itu dapat mengampuni bahkan menceritakan kasih Tuhan dalam hidupnya. Ketika dia menoleh ke belakang hidupnya, hal itu tidak membuatnya pahit lagi.

Awal lirik lagu ‘Sentuh Hatiku’ benar-benar merupakan kesaksian hidup seseorang yang disentuh kasih Tuhan: “Betapa ku mencintai, segala yang t’lah terjadi...” Apakah peristiwa kelam yang lalu membuat Saudara saat ini hidup dalam kepahitan? Izinkan Kasih Agape Tuhan itu menjamah Saudara saat ini dan mengubah hidup Saudara sehingga menjadi baru.

Lagu "Sentuh Hatiku" dinyanyikan oleh Maria Shandi:

Lirik "Sentuh Hatiku" 

Betapa ku mencintai
Segala yang t’lah terjadi
Tak pernah sendiri
Jalani hidup ini
Selalu menyertai

Betapa ku menyedari
Di dalam hidupku ini
Kau selalu memberi
Rancangan terbaik
Oleh kerana kasih.. 

Reff :
Bapa.. sentuh hatiku
Ubah hidupku
Menjadi yang baru
Bagai.. emas yang murni
Kau membentuk bejana hatiku

Bapa.. ajarku mengerti
Sebuah kasih yang selalu memberi
Bagai air mengalir
Dan tiada pernah berhenti..

(Diterjemahkan daripada artikel blog Media Kristiani yang bertajuk "Kisah Di Balik Lagu 'Sentuh Hatiku'" bertarikh 11 September 2013)

Update 20 Ogos 2014: Aku menjumpai video kesaksian dari Jason Chang sendiri mengenai lagu "Sentuh Hatiku" (yang dirakam semasa dia melayani di sebuah gereja di Kuching). Klik di sini untuk menontonnya.