Sabtu, 9 April 2016

Buku "Sebelum Fajar Menyinsing"


Buku mengenai tiga anak muda yang menerima panggilan Tuhan untuk menjangkau suku-suku kaum di Borneo yang belum lagi mengenal Injil, Kisah benar ini telah diterjemahkan oleh Evelyn Tan Hwee Yong dari buku "Drunk Before Dawn" penulisan Shirley Lees. Beginilah sipnosis di kulit belakang buku ini:

Siapa terduga di tengah-tengah keindahan fauna dan flora, kekayaan galian dan hidupan liar di Borneo terlantar suku-suku Bangsa yang hampir terpupus? Tuhan yang berbelas kasihan telah mengutus pemuda pemudi yang beraneka ragam bukan hanya untuk merentasi hutan rimba dan rumah panjang tetapi juga menembusi segala pantang larang dan kepercayaan karut yang membelenggu suku-suku ini dalam ketakutan.

Buku ini adalah sebuah cerita nyata mengenai karya Tuhan melalui "Borneo Evangelical Mission". Setiap anak peribumi kenyalang dan Tanah Di Bawah Bayu patut memiliki buku ini agar tidak lupa akan kasih Tuhan bagi bangsanya. Ramai suku bangsa di Borneo selalu kemabukan pada subuh-subuh pagi sebelum Tuhan melangkah dan mengubah kehidupan mereka. Empat puluh tahun kemudian, Fajar baru menyinsing di Borneo apabila Tuhan maha penyayang bergerak di kalangan suku-suku pengayau melalui mubaligh-mubaligh yang muda.

Para mubaligh ini terpaksa menempuhi gunung ganang yang disilangi sungai-sungai yang mengalir deras, belajar bahasa-bahasa yang belum tertulis, dan mengalami kengerian di kem tahanan Jepun. Tangan Tuhan yang ajaib tetap memimpin dan melindungi mereka sehingga landasan kukuh diletakkan bagi gereja peribumi.

Biar kasih dan karya Tuhan yang ajaib dalam kehidupan bangsa kita menggalakkan pembaca meneruskan obor penginjilan dan pembangunan gereja di Malaysia.

(Buku ini dapat diperolehi pada harga RM20 daripada Alpha & Omega KB Bookstore)