Sabtu, 11 Februari 2017

Kata-Kata Yang Mencipta - Henri Nouwen


Kata-kata. Kata-kata. Dan kata-kata. Masyarakat kita penuh dengan kata-kata: di papan kenyataan, di skrin televisyen, di akhbar-akhbar dan buku-buku. Kata-kata yang dibisik, dijerit dan dinyanyikan. Kata-kata yang bergerak, menari, dan berubah dalam saiz dan warna. Kata-kata yang menyatakan, "Rasalah aku, hidulah aku, makanlah aku, minumlah aku," tetapi yang terutamanya, "belilah aku." Dengan begitu banyak kata-kata di sekeliling kita, kita akan katakan dengan cepat, "Ah, itu hanya kata-kata." Dengan itu kata-kata telah kehilangan banyak kuasanya. 

Begitupun, kata-kata mempunyai kuasa untuk mencipta. Apabila Allah berfirman, Allah mencipta. Apabila Allah berfirman, "Jadilah cahaya" (Kejadian 1:3, AVB), lalu adalah cahaya. Allah mengatakan cahaya. Bagi Allah, berkata dan mencipta adalah perkara yang sama. Kuasa daya cipta kata-kata inilah yang harus kita dapatkan kembali. Apa yang kita katakan adalah sangat penting. Apabila kita berkata, "Saya mengasihi kamu," dan mengatakannya dari hati, kita boleh berikan orang lain hidup baru, harapan baru, keberanian baru. Apabila kita berkata, "Saya membenci kamu," kita boleh menghancurkan seseorang itu. Marilah kita perhatikan kata-kata kita. 

(Diterjemahkan oleh SDP daripada artikel Henri Nouwen Society bertajuk, "Words That Create" bertarikh 11 Februari 2017)