Selasa, 31 Oktober 2017

9 Perkara Yang Anda Harus Tahu Mengenai Reformasi Protestan


Pada 31 Oktober 1517, Seorang rahib Jerman yang kurang dikenali telah mengubah haluan sejarah dengan cara yang masih terus membentuk dunia modern. Pada tahun ini, pada tarikh yang sama, 560 juta umat Protestan di dunia akan merayakan ulangtahun ke-500 apa yang dikenali sebagai Reformasi. Berikut adalah 9 perkara untuk diketahui mengenai Reformasi Protestan itu dan kenapa ianya masih relevan setengah millennium kemudian.

1. Martin Luther, dilahirkan di Jerman pada 1483, adalah tokoh di sebalik Reformasi itu. Sebagai rahib yang terpelajar, Luther menjadi marah kerana korupsi dalam Gereja Katolik, khususnya mengenai penjualan “indulgensi” – penghapusan dosa yang dikatakan mengizinkan pembelinya masuk ke syurga. Wang itu akan digunakan untuk pengubahsuaian Basilica St. Peter di Rum, tapak pentadbiran Paus Leo X. “Mengapakah,” Luther bertanya, “Paus, yang kemakmurannya hari ini lebih besar daripada kemakmuran Crassus yang terkaya, tidak membina Basilica St. Peter dengan wangnya sendiri daripada dengan wang orang-orang beriman yang miskin?”

2. Pada 31 Oktober 1517, lagenda mengisahkan bahawa Luther memakukan 95 Tesisnya – satu senarai ketidakpuasannya terhadap Gereja – ke pintu gereja Wittenberg Castle. Dua tesis pertama telah membentuk dasar utama Reformasi – bahawa Alkitab, bukan para paderi, adalah autoriti tunggal untuk hal-hal berkenaan iman – apa yang disebut Luther sebagai “sola scriptura” – dan bahawa hanya iman – “sola fide” – dan bukannya perbuatan baik, menjaminkan keselamatan.

3. Untuk menggunakan istilah modern, 95 Tesis itu menjadi tular, oleh kerana apa yang pada ketika itu adalah ciptaan baru – mesin percetakan. Setahun kemudian, Paus Leo X berkeputusan bahawa pengajaran Luther adalah “bersifat skandal dan menyinggung kepada pendengaran orang-orang alim.” Dia memberi Luther 120 hari untuk bertaubat dan menarik balik kenyataannya. Luther enggan.

4. Pada 3 Januari 1521, Paus Leo X telah mengucilkan Martin Luther daripada Gereja Katolik. Maharaja Empayar Rum, Charles V, mengisytiharkan bekas rahib itu seorang penjenayah yang penulisannya mesti dibakar. Luther bersembunyi dan, untuk sepuluh tahun seterusnnya, bergiat menterjemahkan Perjanjian Baru dari Latin, bahasa orang terpelajar, kepada Jerman, bahasa orang biasa. Oleh kerana mesin percetakan, Alkitab Luther telah diterbitkan secara meluas pada 1534.

5. Sepanjang 1520an, Reformasi telah berkembang sampai ke luar Jerman ke negara-negara lain. Di kebanyakan tempat, orang-orang Protestan dianggap pembidaah – terjadi perang saudara, penganiayaan, penyiksaan dan hukuman mati secara kejam untuk ramai pemimpin Protestan dan orang-orang beriman. Tetapi cara pemikiran Luther telahpun bertapak.

6. Sehingga pertengahan 1500an, tokoh-tokoh Reformasi John Calvin dan John Knox telah mengembangkannya dengan lebih lanjut lagi. Salah satu pemikran Calvin adalah “pre-destinasi” – bahawa semua perkara, termasuk samada seseorang akan menerima keselamatan kekal,  adalah ditentukan terdahulu oleh Allah. Calvinisme telah menjadi dasar bagi gereja-gereja Presbyterian, Congregational, dan Reformed, di antara yang lainnya. Hari ini, lebih kurang 37 peratus daripada 2.2 bilion Kristian di dunia adalah anggota-anggota sebuah denominasi Protestan.

7. Ada satu sisi yang lebih gelap pada Reformasi itu. Luther sering menulis dan berbicara dengan bersungguh-sungguh menentang orang-orang Yahudi. Sebilangan kata-katanya telah digunakan oleh pihak Nazi untuk membenarkan penganiayaan terhadap orang-orang Yahudi. Pihak Nazi menganggap Pemerintahan Third Reich sebagai pelaksanaan Reformasi Luther, tetapi orang-orang Protestan Jerman yang lain menolak campur-aduk agama dan nasionalisme Nazi itu. Ahli teologia Jerman, Dietrich Bonhoeffer berkata mengenai Nazi Jerman, “Ayat-ayat Luther ada di merata-rata, tetapi diserongkan dari kebenaran menjadi kebohongan diri.” Bonhoeffer telah dihukum mati oleh pihak Nazi sebagai seorang yang bersubahat sebulan sebelum penghujung Perang Dunia Kedua.

8. Jika Luther kembali lagi hari ini, dia akan terkejut – bukan semua orang Protestan bersetuju dengan pemikirannya yang asasi berkenaan “sola scriptura” (hanya Firman) dan “sola fide” (hanya iman). Pada bulan Ogos, Pew Research Center mendapati bahawa lebih kurang separuh daripada penganut-penganut Protestan Amerika Syarikat berkata kedua-dua perbuatan baik dan iman adalah diperlukan untuk masuk ke syurga. Bilangan yang sama berkata bahawa orang-orang Kristian perlukan bimbingan pemimpin-pemimpin gereja di samping Alkitab. Bilangannya lebih kurang sama di Eropah. Dan pada tahun ini, dalam satu upacara di Wittenberg, tempat Luther, pemimpin-pemimpin Protestan dan Katolik telah bergabung semula atas isu utama Luther berpisah dari Katolik – bahawa keselamatan diperolehi hanya oleh iman, dan bukan oleh perbuatan baik.

9.  Lima ratus tahun selepas Luther menulis 95 Tesisnya, impaknya masih dirasakan lagi, termasuk di luar bidang agama. Penekanan Luther akan Firman telah mengembangkan celik huruf sejagat, dan penekanannya akan individu telah membuka jalan kepada zaman Enlightenment (Pencerahan) dan idealisme demokratik.

Martin Marty, sarjana agama dan ahli teologia, berkata mengenai Luther, “Saya sukar untuk memikirkan beberapa aspek dunia modern tanpa Luther. Ambillah, secara umpamanya, injil pengampunan. Walaupun terdapat orang-orang lain yang menperjuangkan doktrin ini juga, Lutherlah yang telah memperjuangkannya dengan berapi-api. Penekanan itu, walaupun dengan tidak sebegitu berapi-api, masih menjadi ciri setengah billion orang yang digelar Anglikan, Lutheran, Baptis, Evangelikal, dan yang seumpamanya. Itulah bayangan terbesar Luther hari ini.

(Diterjemahkan oleh SDP daripada artikel Guideposts bertajuk, "9 Things You Should Know About The Reformation" yang ditulis oleh Kimberly Winston bertarikh 25 Oktober 2017)