Khamis, 18 Januari 2018

Isteri Pastor Harap Petunjuk Terbaru Polis Tulen


SUSANNA Liew, isteri Pastor Raymond Koh yang hilang secara misteri berharap petunjuk terbaru diperolehi polis mengenai kehilangan suaminya itu adalah tulen, kerana seluruh dunia sedang menyaksikan perkembangan terkini kes itu.

Semalam, polis mengumumkan yang mereka sudah mendakwa seorang suspek berkaitan penculikan itu setelah hampir setahun Koh hilang tanpa jejak.

“Jika polis tidak mampu membuktikan petunjuk berkaitan penculikan suami saya tulen, saya akan membawa persoalan berkaitan ini kepada mereka sekali lagi dan saya akan meminta jawapan yang memuaskan.

“Ini adalah kerana saya adalah isteri Raymond dan berhak tahu apa yang berlaku kepadanya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Seorang pemandu sambilan, Lam Chang Nam dari Taman Sri Ampang, Ipoh didakwa atas kesalahan menculik di Mahkamah Petaling Jaya Isnin lalu.

Lam ditahan tahun lepas kerana cuba memeras ugut anak lelaki Koh, Jonathan sebanyak RM30,000.

Liew berkata seperti semua orang, keluarga itu terkejut dengan perkembangan itu dan mahu tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam pendakwaan suspek itu.

Beliau turut meluahkan kekecewaan kerana dengan pendakwaan Lam, siasatan awam dilakukan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkaitan kehilangan Koh ditangguhkan serta merta kerana ia sudah menjadi kes mahkamah.

“Saya sangat kecewa kerana polis memutuskan untuk mengambil tindakan yang menganggu siasatan (Suhakam), dan mereka tak cuba pun untuk maklumkan kepada saya dan anak-anak mengenai ‘perkembangan terbaru’ ini.

“Ini adalah gaya bekas Ketua Polis Negara (Khalid Abu Bakar) tahun lepas, dan saya secara peribadinya berharap yang KPN baru (Fuzi Harun) ia akan berubah menjadi lebih baik.

“Tetapi saya masih bersyukur yang sekurang-kurangnya saksi utama sudah memberi keterangan dalam siasatan penculikan suami saya.

“Saya harap kes lain akan terus (disiasat) tanpa gangguan atau campur tangan supaya kebenaran akan terdedah,” katanya.

Pesuruhjaya Suhakam Mah Weng Kwai yang mengetuai siasatan awam berkaitan kehilangan Koh menyatakan yang suruhanjaya menerima surat pada Isnin memberitahu polis sudah menahan seorang suspek pada 12 Januari.

Suhakam memutuskan untuk menangguhkan siasatan awam selepas mendapati polis sudah mendakwa Lam berkaitan kehilangan Koh.

Panel Suhakam itu diwujudkan bermatlamat untuk menyiasat sama ada penculikan Koh serta tiga yang lain pada 2016 adalah kes kehilangan paksaan yang dilakukan pihak berkuasa negara ini.

(Diambil daripada artikel The Malaysian Insight bertajuk, "Isteri Pastor Hilang Harap Petunjuk Terbaru Polis Tulen" yang ditulis oleh Noel Achariam bertarikh 17 Januari 2018)