Sabtu, 6 Januari 2018

Mengenang Louis Braille, Lelaki Buta Yang Penuh Iman Melalui Lagu 'Amazing Grace'


Lagu Amazing Grace adalah salah satu lagu hymn yang sangat popular di kalangan umat Kristian. Lagu karangan John Newton ini memang sangat indah. Selain alunan muziknya yang begitu tenang, liriknya pun mengungkapkan kebahagiaan yang dialami seseorang di kala pertama kali mengalami kasih Tuhan.

‘I once was lost, but now am found; Was blind, but now I see.’ Petikan lirik ini mengingatkan kita pada Louis Braille, lelaki buta yang penuh iman. Tepat pada setiap tanggal 4 Januari, kita merayakan hari Braille Sedunia, yang bertepatan dengan kelahiran Louis Braille. Dia adalah seorang lelaki buta yang membuat orang-orang yang buta sepertinya terdorong untuk dapat mengembangkan potensi sama seperti orang biasa pada umumnya.

Lelaki yang lahir pada 4 Januari 1809, di kota Coupvray, Perancis ini berasal dari keluarga Kristian yang saleh. Kerana itulah ibu bapa segera membaptis Louis seketika setelah lahir. Tapi pada usia tiga tahun, sewaktu bermain di bengkel ayahnya, sebuah pisau tajam tertancap ke salah satu matanya.

Akibatnya, salah satu matanya pun rosak. Luka di bola matanya yang tak segera ditangani pihak perubatan menyebabkan matanya mengalami jangkitan yang parah dan menyebar ke bahagian bola matanya yang lain. Penanganan perubatan yang serba terbatas menyebabkan Louis harus kehilangan penglihatannya secara sepenuhnya saat berusia lima tahun.


Sejak itu, dia benar-benar buta sepenuhnya. Meski keadaannya begitu menyedihkan, orang tuanya tetap berusaha untuk memberikan Louis kehidupan sebagaimana anak-anak normal pada umumnya. Dia didaftarkan ke sebuah sekolah khusus untuk pelajar-pelajar buta di Paris.

Di sana, Louis dikenal sebagai murid yang sangat cerdas. Tak hanya cerdas secara kemampuan akademik, dia juga punya jiwa seni yang tinggi melalui permainan piano. Dari sanalah dia kemudian menjadi pemain organ.

Mentornya bernama Kapten Barbier kemudian mengajarinya cara berkomunikasi efektif yang dapat dilakukan oleh orang-orang buta lewat kaedah ‘night writing’. Kaedah ini biasanya digunakan dalam operasi ketenteraan. Tapi kemudian diajarkan kepada mereka yang kehilangan penglihatannya.

Kaedah ini memang dianggap terlalu rumit. Kerana itulah pada usia 15 tahun, Louis kemudian menemukan kaedah enam titik yang banyak diajarkan kepada orang-orang buta di seluruh dunia yang disebut dengan Braille Alphabet.

Sistem tulisan Braille

Penemuan inilah yang telah membawanya menjadi seorang guru besar dan pemuzik berbakat. Pada tahun 1834, Louis mulai mengajar di Institusi Kerajaan Perancis dan pada 1839, dia dipercayakan sebagai pemain organ di Gereja St Nicolas des Champs dan Gereja St Vincent de Paul.

Meskipun kemasyhuran yang diperolehnya, Louis sama sekali tidak pernah mencari populariti peribadi. Dia benar-benar membuktikan bahwa keadaan matanya yang buta bukan penghalang untuk dia mengembangkan semua potensi besar di dalam dirinya. Dia juga dikenal sebagai peribadi yang murah hati sekaligus rendah hati.

Sayangnya, keadaan kesihatan yang terus bertambah buruk menyebabkan Louis meninggal dunia pada usianya yang baru memasuki 43 tahun. Pada detik-detik terakhir sebelum menghembuskan nafas, dia membuktikan bahwa imannya kepada Tuhan begitu kuat.

Dia menyampaikan kalimat yang mendalam tentang kasih Tuhan. Katanya, “Tuhan berkenan menyediakan harapan abadi yang mempesona di depan mataku. Setelah itu, tidakkah tak ada lagi sesuatu yang membuatku terikat di dunia ini?”

Pada tahun 1952, prestasinya akhirnya diakui oleh Kerajaan Prancis. Dia kemudian diberi penghormatan dengan memindahkan pemakamannya dari kampung kelahirannya di Coupray ke Patheon di Paris, sebuah makam pahlawan nasional Perancis.


Sebagai peribadi yang kehilangan penglihatan, Louis benar-benar hidup mengandalkan mata imannya. Dia adalah peribadi penuh iman yang melihat bukan dengan mata fizikal, tapi dia mampu melihat dan melakukan hal-hal besar dengan mengandalkan penglihatan dari Tuhan yang jauh lebih baik dari mata jasmani kita.

Semoga kisah ini menyedarkan kita bahawa Tuhan memakai orang-orang yang tidak sempurna untuk melakukan pekerjaan-pekerjaan besar. Supaya dunia dapat menyedari bahawa Tuhan tidak memandang rupa atau fizikal tapi memandang iman percaya kita.

(Dialihbahasakan daripada artikel Jawaban.com bertajuk, "Mengenang Louis Braille, Pria Tuna Netra Yang Penuh Iman Lewat Lagu 'Amazing Grace'" yang ditulis oleh Lori Mora bertarikh 6 Januari 2018)