Sabtu, 2 April 2016

Suara Yang Menyelamatkan Kanak-Kanak Di Bawah Bas


Dalam edisi Oktober/November untuk Mysterious Ways tahun lepas, seorang pembaca telah memberitahu kisah ini: 

"Saya seorang pemandu bas sekolah, dan amalan saya ialah berdoa setiap pagi apabila enjin bas sedang dipanaskan. Pada suatu petang, saya menghantar Adam, seorang kanak-kanak ke pusat jagaan hariannya. Dia telah membuat burung kertas di sekolah dan dengan bangga menunjukkannya kepada saya dan Bernice, pembantu saya di bas sebelum beredar pergi. 

Menumpukan perhatian semula ke jalan, saya menekan minyak untuk pergi. Dengan serta-merta, saya mendengar, "BERHENTI!" di fikiran saya dan terus menekan brek. 

"Di mana Adam?" saya menanya Bernice. Dia menjenguk kepala ke luar tingkap tetapi tidak dapat melihatnya. Sesaat kemudian, Adam pun tiba-tiba keluar dari bawah bas. Dia telah membaling burung kertasnya dan telah pergi untuk mengambilnya. 

"Bagaimanakah kamu tahu untuk berhenti?" Bernice menanya.

"Saya tidak tahu," kata saya, "tapi Pemandu Di Samping saya yang memberitahu saya."

(Diterjemah oleh SDP daripada catitan Facebook Guideposts bertarikh 2 April 2016)