Sabtu, 2 April 2016

Buku "Pergilah Timur (Cerita Asang dan Suku Dusun)"


Buku mengenai Trevor White, misionari dari England yang dipanggil untuk melayani orang-orang Dusun di Sabah telah diterbitkan. Kisah mengenai Trevor White ini telah dicerita semula oleh Evelyn Tan Hwee Yong. Beginilah sipnosis di kulit belakang buku tersebut:

Cerita Trevor White dan Suku Dusun dihidupkan agar pemuda pemudi mengetahui Kasih Karunia-Nya dalam kalangan nenek moyang mereka. Pada suatu ketika,Suku Dusun terbelenggu ketakutan akan roh-roh jahat dan petanda sial. Berita Baik yang dibawa oleh Trevor White dan Para pemimpin Dusun menembusi kegelapan ini. Menurut cerita orang Dusun, firman Kinorohingan telah hilang sewaktu ketua mereka mengharungi sungai dan kelak seseorang akan membawa terang firman-nya kembali.

Anugerah Tuhan telah mengutus Trevor White seorang pemuda dari Draycott sebagai pembawa terang kepada mereka. Perang, penyakit dan cabaran yang datang silih berganti tidak mengendurkan semangat Asang. Penduduk Dusun yang mengasihi dia memberinya nama Asang yang bererti terang Trevor White melatih pemimpin-pemimpin Dusun dan melayani bersama mereka sehayat hidup.

Buku ini juga mengisahkan Roh Kudus yang meniup apinya dengan semahunya di Sabah dan gejala-gejala gelombang kebangunan rohani Taginambur yang pertama dan kedua yang ajaib.

(Buku ini dapat diperolehi pada harga RM20 daripada Alpha & Omega KB Bookstore)