Khamis, 15 November 2012

"Sembah Pemenang" - Lagu Tema Gempuru Besai Kristian Jaku Iban Ke-15 di Bintulu



Aku menerima lagu ini dari Allexsis Ngilah melalui FB dua minggu lalu. Demo akustik lagu Iban. Lagu tema untuk Gempuru Besai di Bintulu pada 22-25 November ini. Aku suka benar lagu 'Sembah Pemenang' ini lalu aku bertanya lanjut dengan Allexsis mengenainya.

Allexsis memberitahuku demikian, "Berkenaan lagu tema ini 'SEMBAH PEMENANG,' lagu ini ditulis oleh seorang gembala Tuhan, Pastor Albert Lawrence. Dia seorang gembala Tuhan yang sememangnya mempunyai hati dan beban yang sangat besar untuk melihat pergerakan Pekerjaan Tuhan terjadi di atas bangsa Iban. Memandangkan tema untuk Gempuru Besai Kristian Malaysia Jaku Iban 2012 ialah 'LEBIH ARI PEMENANG' (LEBIH DARI PEMENANG), lagu ini telah diciptakan oleh beliau."

Allexsis Ngilah
Semasa Pastor Albert berkunjung ke Sri Aman bulan lalu untuk mengajarkan lagu itu kepada Allexsis dan kawan-kawannya, Allexsis dengan spontan mencadangkan agar mereka merakamkan lagu itu dan upload  ke Youtube supaya para peserta yang menyertai Gempuru Besai dapat mempelajari lagu itu lebih awal. Lalu lagu itu telah dirakam dengan dinyanyikan oleh Pastor Albert diiringi gitar akustik, dengan suara Allexsis juga kedengaran mengiringi Pastor Albert dalam klip ini yang telah diupload ke Youtube pada 31 Oktober lalu.

Lagu penyembahan yang merdu. Lagu yang menyatakan bahawa kita adalah lebih dari pemenang dalam Kristus. Biarlah lagu ini dipakai oleh Tuhan untuk kemuliaan-Nya di Gempuru Besai di Bintulu nanti. Berikut ini ialah senikata penuhnya (ada sedikit kesilapan pada lirik Youtube di atas);

SEMBAH PEMENANG

JARI KU DIANGKAT, MATA KU PEJAM
ATI KU BUKA, MULUT KU BELAGU
NYEMBAH...

BISI KU NGASAI, LEMBUT NEGU KU
NAKA IYA PENGELANTANG
LAWA NUAN O TUHAN...
ROH KUDUS...

ALLELUIA, ALLELUIA
ALLELUIA
ALLELUIA...
KU NYEMBAH ALLELUIA...

NYAWA KU DINGA, DALAM ATI KU
BETELAI NUAN MADAH
"AKU RINDU KA NUAN"
BELAMA IYA...

ENDA BERASAI, NAYA AI MATA
LEBOH KU BERUNDING
NAKA PEMANAH NUAN JESUS...

ALLELUIA, ALLELUIA
ALLELUIA
ALLELUIA...
KU NYEMBAH ALLELUIA
(AKU LEBIH ARI PEMENANG)

c/o:

AKU NEMU ENGGAU PECHAYA
NYA KUASA TUHAN NGELEPAS KA AKU
PENGIDUP KU BISI RETI
ANGKAT KERING KU MANSANG BERANI

JAKU TUHAN TI BEKUASA
KU TERIMA KU PEGAI BELAMA
ENGGAU TUHAN AKU NYINGKANG
KETEGAL NYA AKU TETAP MENANG...
AKU LEBIH ARI PEMENANG