Khamis, 28 April 2016

Membandingkan 7 Ayat Popular Dari 3 Versi Terjemahan Alkitab


Sambil minum kopi, marilah kita membandingkan 7 ayat Alkitab dari tiga versi terjemahan yang paling diminati di Malaysia.  

Apakah 3 terjemahan Alkitab yang kita nak bandingkan?

A) Alkitab Terjemahan Baru adalah terjemahan popular Bahasa Indonesia dan telah diterbitkan pada 1974. 
B) Alkitab Berita Baik adalah terjemahan Bahasa Malaysia modern yang pertama dan telah diterbitkan pada 1987. 
C) Alkitab Versi Borneo adalah terjemahan Bahasa Malaysia yang terbaru (diterbitkan 2016). 
  
Inilah 7 ayat yang kita akan bandingkan;
 
YOHANES 3:16

Alkitab Terjemahan Baru
Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

Alkitab Berita Baik
Allah sangat mengasihi orang di dunia ini sehingga Dia memberikan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada Anak itu tidak binasa tetapi beroleh hidup sejati dan kekal.

Alkitab Versi Borneo
Allah begitu mengasihi dunia sehingga menganugerahkan Anak-Nya yang tunggal supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa melainkan mendapat hidup yang kekal.


YEREMIA 29:11

Alkitab Terjemahan Baru
Sebab Aku ini mengetahui rancangan-rancangan apa yang ada pada-Ku mengenai kamu, demikianlah firman Tuhan, yaitu rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan kecelakaan, untuk memberikan kepadamu hari depan yang penuh harapan.

Alkitab Berita Baik
Aku sendiri tahu akan rancangan-Ku untuk kamu. Rancangan itu bukan untuk mencelakakan kamu, tetapi untuk kemakmuran kamu dan untuk memberikan masa depan yang kamu harap-harapkan.

Alkitab Versi Borneo
'Aku tahu rancangan-rancangan yang Kubuat bagi kamu.' demikianlah firman TUHAN. 'iaitu rancangan kesejahteraan, bukan malapetaka, untuk mengurniakan kepada kamu masa depan dan harapan.'


 FILIPI 4:13

Alkitab Terjemahan Baru
Segala perkara dapat kutanggung di dalam Dia yang memberi kekuatan kepadaku.

Alkitab Berita Baik
Dengan kuasa yang diberikan oleh Kristus, aku berdaya menghadapi segala macam keadaan.

Alkitab Versi Borneo
Aku dapat melakukan segalanya melalui Kristus yang memberiku kekuatan.


ROMA 8:28

Alkitab Terjemahan Baru
Kita tahu sekarang, bahwa Allah turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka yang mengasihi Dia, yaitu bagi mereka yang terpanggil sesuai dengan rencana Allah.

Alkitab Berita Baik
Kita tahu bahawa Allah mengendalikan segala hal sehingga menghasilkan yang baik bagi orang yang mengasihi Dia dan yang sudah dipanggil-Nya sesuai dengan rancangan-Nya.

Alkitab Versi Borneo
Dan kita tahu bahawa dalam semua hal Allah bekerja untuk kebaikan orang yang mengasihi-Nya, yang telah dipanggil menurut rancangan-Nya.


FILIPI 4:6

Alkitab Terjemahan Baru
Janganlah hendaknya kamu kuatir tentang apa pun juga, tetapi nyatakanlah dalam segala hal keinginanmu kepada Allah dalam doa dan permohonan dengan ucapan syukur.

Alkitab Berita Baik
Janganlah khuatir akan apa pun. Dalam segala hal, berdoalah dan mintalah kepada Allah apa yang kamu perlukan. Apabila berdoa kepada Allah, hendaklah kamu selalu mengucap syukur.

Alkitab Versi Borneo
Jangan bimbangkan apa pun. Dalam segala hal, dengan berdoa dan memohon. dengan mengucapkan kesyukuran, beritahulah hasratmu kepada Allah.


ROMA 12:2

Alkitab Terjemahan Baru
Janganlah kamu menjadi serupa dengan dunia ini, tetapi berubahlah oleh pembaharuan budimu, sehingga kamu dapat membedakan manakah kehendak Allah: apa yang baik, yang berkenan kepada Allah dan yang sempurna.

Alkitab Berita Baik 
Janganlah ikut kebiasaan dunia, tetapi biarlah Allah membaharui cara kamu berfikir, sehingga kamu dapat mengetahui kehendak Allah - iaitu apa yang baik dan yang menyenangkan hati-Nya, serta yang sempurna.

Alkitab Versi Borneo
Janganlah ikut cara dunia, sebaliknya berubahlah menurut pembaharuan fikiranmu. Dengan demikian, kamu dapat memastikan apa kehendak Allah itu, apa yang baik, yang diredai-Nya dan yang sempurna.


AMSAL 3:5-6

Alkitab Terjemahan Baru
Percayalah kepada Tuhan dengan segenap hatimu, dan janganlah bersandar kepada pengertianmu sendiri. Akuilah Dia dalam segala lakumu, maka Ia akan meluruskan jalanmu.

Alkitab Berita Baik
Percayalah kepada TUHAN dengan sepenuh hatimu. Jangan bergantung kepada pengertianmu sendiri. Ingatlah akan TUHAN dalam segala perbuatanmu, dan Dia akan menunjukkan cara hidup yang baik kepadamu.

Alkitab Versi Borneo
Percayalah kepada TUHAN dengan sepenuh hatimu dan janganlah bersandar kepada pengertianmu sendiri. Ingatlah Dia dalam segala jalanmu, maka Dia akan meluruskan jalanmu.

 
Begitulah perbandingan 7 ayat yang diambil dari senarai 7 ayat Alkitab paling kerap dicari di laman Bible Gateway (hasil kajian 2012). Apakah kesimpulan anda dari perbandingan ini? Versi manakah yang paling sesuai untuk kefahaman dan kegunaan anda?