Selasa, 19 Julai 2016

Apakah Botol Yang Kau Bawa Pecah?


Dr. Lin Ting Tung adalah orang Taiwan pertama yang menjadi doktor dan menjadi Kristian. Ini terjadi pada akhir abad ke-19. Dia bekerja di rumah sakit kecil yang dirintis oleh Dr. Maxwell, seorang misionari Inggeris. Ketika itu tahap kesihatan masyarakat di Taiwan sangat rendah dan cara perubatan masih sangat sederhana.

Pada suatu hari seorang anak datang ke rumah sakit itu dan meminta ubat untuk ibunya yang sedang demam akibat malaria. Anak ini berjalan lebih dari dua jam dari desanya ke rumah sakit mengikuti lorong jalan kaki melalui hutan dan sawah.

Ketika nama ibunya dipanggil, anak ini langsung bangkit dari bangkunya, meraih botol ubat dan bergegas pulang. Petang harinya pukul lima, ketika bilik ubat akan ditutup, seorang jururawat tampak bingung dan berbisik, "Doktor Lin, botol ubat untuk pesakit malaria masih ada di sini. Tetapi ada satu botol yang hilang. Isinya disinfektan."

Dr. Lin terkejut, diperiksanya botol yang tertinggal, benar isinya ubat malaria. Jadi, anak tadi membawa botol yang salah!

Botol-botol di bilik ubat itu memang berbentuk sama dan berwarna sama, lagi pula baik ubat malaria mahupun disinfektan sama-sama cairan.

"Celaka kita. Ibu itu boleh mati. Disinfektan itu ubat keras pembunuh kuman untuk bilik operasi. Kalau sampai diminum, usus boleh terbakar dan orang itu akan mati," ujar Dr. Lin dengan wajah pucat. Segera mereka melaporkan peristiwa ini kepada Dr. Maxwell.

Dia juga terkejut. "Sekarang pukul lima, anak itu pergi dari sini pukul tiga, jadi dia sudah hampir tiba. Tidak mungkin kita mengejarnya. Kita tidak tahu jalan ke desa itu," ujar Dr. Maxwell. Dr. Maxwell termenung, lalu dia berkata, "Mulai hari ini semua ubat keras tidak boleh diletakkan di atas meja. Sekarang panggil semua kakitangan untuk berkumpul. Kita akan berdoa."

Begitulah semua orang yang bekerja di rumah sakit itu berkumpul dan berdoa. Dr. Maxwell berdoa, "Tuhan, kami telah melakukan kelalaian. Ampunilah kami. Nyawa seorang ibu sedang terancam. Tolonglah dia, cegahlah dia agar tidak meminum ubat yang salah itu......"

Malam harinya Dr. Lin bertugas malam. Dia harus bertanggungjawab atas kematian ibu ini. Esok harinya, ketika masih subuh pintu diketuk. Ternyata itu anak yang semalam membawa botol yang salah. Mukanya pucat ketakutan.

Dr. Lin juga takut. Kedua orang itu berdiri saling memandang dengan gugup. Kemudian anak itu berkata, "Maaf doktor. Semalam saya bawa botol itu sambil berlari, lalu saya jatuh botol itu pecah dan isinya tumpah."

Dr. Lin yang masih terpaku kerana gugup langsung bertanya, "Bila jatuhnya?"

Anak itu menjadi makin ketakutan, "Maaf, doktor. Saya baru datang sekarang. Jatuhnya petang semalam, menjelang gelap."

Dr. Lin langsung ingat: Menjelang gelap....itu adalah saat ketika semua kakitangan rumah sakit berkumpul mendoakan ibu anak ini.

Jiwa ibu anak ini tertolong, isi botol yang salah itu tidak sampai terminum, kerana botol itu pecah di tengah jalan.

------------------

Kita boleh lihat peristiwa ini dari sudut si anak. Dia pulang membawa botol ubat ini sambil berlari. Dia ingin cepat-cepat memberikan ubat ini kepada ibunya. Dia ingin menunjukkan baktinya kepada ibunya. Dia ingin ibunya cepat sembuh. Anak ini tidak mengetahui bahawa botol yang sedang dipegangnya berisi racun. Dia tidak dapat membaca tulisan dibotol itu. Dia buta huruf. Anak ini berlari terus. Jalan dari desa ke rumah sakit di kota sangat jauh. Perginya dua jam, pulangnya dua jam.

Dia letih. Lalu, tiba-tiba dia tersandung. Dia jatuh. Mungkin dia terluka, tetapi yang paling celaka; botolnya jatuh dan pecah, cairan isinya tumpah di tanah. Bayangkan bagaimana perasaan anak itu. Dia kecewa, sedih dan takut.

Bagaimana kalau penyakit ibunya makin parah. Bagaimana kalau doktor itu marah? Anak ini sangat tertekan oleh kejatuhan ini.

Saat itu dia belum tahu bahwa justeru terjatuhnya dia ini menolong nyawa ibunya. Mungkin orang lain akan tersenyum, "Ah, itu cuma kebetulan."

Namun orang percaya akan bersaksi, "Tuhan dapat bekerja melalui sebuah kebetulan," itulah juga kesaksian Rasul Paulus di Roma 8:28 :"....Allah turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka yang mengasihi Dia......."

"SEGALA SESUATU" bererti segala keadaan atau segala kejadian, baik berhasil mahupun kejatuhan. Kejatuhan dapat berbentuk musibah, penyakit atau kegagalan. Seringkali kita mengira bahawa Allah hanya hadir dan bekerja dalam keberhasilan. Padahal Allah juga hadir dan bekerja dalam kejatuhan. Apa tujuan Allah bekerja dalam kejatuhan?

Paulus menjawab,".....untuk mendatangkan KEBAIKAN......"

Jadi Tuhan dapat mendatangkan kebaikan melalui sebuah kejatuhan.

(Dialihbahasa daripada artikel Gereja Isa Almasih Jemaat Jemursari bertajuk, "Apakah Botol Yang Kau Bawa Pecah?" bertarikh Februari 2009)