Rabu, 21 Jun 2017

Azril: Mengapa Saya Gesa Evangelikalisme Kristian Perlu Diharamkan


INDIVIDU yang mencetuskan kontroversi dengan menggesa larangan kepada evangelikalisme, berkata usulnya ditimbulkan kerana ramai umat Islam yang murtad dan menganut agama Kristian.

Azril Mohd Amin, ketua pegawai eksekutif Pusat Penyelidikan dan Penyelidikan Hak Asasi Manusia (Centhra) berkata terdapat kira-kira 400 kes penukaran agama di mahkamah syariah dan jika ia berterusan, akan memberi kesan kepada keselamatan negara.

Tetapi beliau berkata tidak akan membawa isu ini lebih jauh kerana kritikan terhadap pandangannya yang diterima.

Azril juga memberitahu The Malaysian Insight, "Kami menerima ratusan aduan mengenai perkara ini.

"Bukanlah ini sepatutnya menjadi punca untuk kita perlu bimbang?"

Beliau berkata cadangannya tidak bertujuan menghina penganut Kristian tetapi hanya menyatakan keprihatinannya terhadap jumlah umat Islam yang murtad.

"Ini mengenai keselamatan negara, bukan mengenai saya menentang Kristian," kata Azril kepada The Malaysian Insight sambil menegaskan Islam adalah agama rasmi negara.

Beliau berkata keprihatinannya dinyatakan dalam konteks Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan setiap individu mempunyai hak untuk menyebarkan agama tetapi negara boleh menyekat penyebarannya kepada umat Islam.

"Sudah tentu semua rakyat berhak ke atas kebebasan beragama tetapi kami mempunyai keterbatasan sebagaimana dinyatakan dengan jelas yang anda tidak boleh mengajarkan agama lain, selain Islam kepada orang Islam.

"Disebabkan kebimbangan itu, saya menyeru larangan evangelikal Kristian," katanya.

Azril dikecam selepas tulisan artikelnya yang diterbitkan dalam Utusan Online minggu lalu di mana beliau menyeru pengharaman evangelikalisme Kristian.

Dalam artikel itu, beliau juga menyokong langkah melarang "Jubli Yerusalem", perhimpunan yang sepatutnya diadakan di Melaka pada awal bulan ini. Azril juga mendakwa gerakan evangelis Kristian mengancam keharmonian agama di Malaysia.

Pengharaman perhimpunan itu diarahkan Menteri Dalam Negeri Ahmad Zahid Hamidi yang mengatakan ia akan mengganggu sensitiviti umat Islam semasa Ramadan.

Bagaimanapun, penganjurnya berkata acara itu merupakan perhimpunan untuk penganut Kristian dari Malaysia dan rantau Asia Pasifik.

Azril berkata beliau tidak akan membawa lebih jauh gesaannya untuk mengharamkan evangelikalisme Kristian kerana cadangannya dikritik oleh ramai, termasuk Timbalan Menteri Dalam Negeri Nur Jazlan Muhammed yang mengatakan cadangan itu tidak produktif.

Sebaliknya, Nur Jazlan berkata dialog perlu diadakan untuk menamatkan syak wasangka antara agama.

"Idea ini ditolak, saya tidak akan meneruskannya lagi.

Cadangannya menerima kecaman daripada kumpulan Kristian bersama Majlis Gereja Sabah yang menggesa pihak berkuasa menyiasat Azril di bawah Akta Hasutan kerana "mengancam keharmonian agama di negara ini".

Azril berkata: "Dalam konteks undang-undang, adalah tidak adil untuk menuduh saya sebagai menghasut." – 21 Jun, 2017.
  
(Diambil daripada artikel The Malaysian Insight bertajuk, "Azril: Mengapa Saya Gesa Evangelikalisme Kristian Perlu Diharamkan" yang ditulis oleh Asila Jalil bertarikh 21 Jun 2017)