Jumaat, 6 Julai 2018

Saya Tenangkan Diri 2 Hari Sebelum Lapor Polis, Kata Pegawai SB

Sarjan Shamzaini Mohd Daud


KUALA LUMPUR: Pegawai polis yang dikaitkan dengan kehilangan Amri Che Mat mengambil 2 hari untuk menenangkan diri sebelum membuat laporan polis bagi menyangkal dakwaan isteri aktivis Perlis itu yang beliau memiliki maklumat berkaitan kehilangan suaminya pada November 2016.

Pegawai Cawangan Khas (SB) di Perlis, Sarjan Shamzaini Mohd Daud berkata, beliau hanya tahu isteri Amri, Norhayati Ariffin membuat laporan terhadapnya selepas Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menghubunginya 16 Mei lalu.

“Bagaimanapun, ketika itu saya tidak membaca laporan polis yang dibuat Norhayati, hanya mendapat taklimat daripada ketua Cawangan Khas, pada tarikh sama saya dihubungi Suhakam, iaitu 16 Mei.

“Saya buat laporan polis pada 18 Mei sebab saya hendak tenangkan diri. Saya tidak mahu ada paksaan dari mana-mana pihak, saya tidak mahu fikiran terganggu,” katanya ketika memberi keterangan kepada panel inkuiri Suhakam hari ini.

Shamzaini mendakwa laporan polis itu menjejaskan imej, kerjaya dan pandangan masyarakat sekeliling terhadapnya.

Beliau membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Arau pada 18 Mei lalu dan menafikan laporan dibuat Norhayati yang mengaitkan dirinya dengan kehilangan Amri.

“Tujuan saya buat laporan itu adalah menafikan dan menyangkal dakwaan Norhayati terhadap diri saya, kerjaya saya, khususnya pasukan polis dan menafikan sekeras-kerasnya dakwaan beliau.

“Saya juga ingin menjelaskan tidak pernah menerima sim kad dan mengambil wang berjumlah RM100 dari Norhayati, ia tidak benar.”

Bagaimanapun, beliau mengakui menemui Norhayati pada 12 Mei lalu untuk membincangkan penyewaan sebuah kedai milik Norhayati untuk memulakan perniagaan membaiki kereta.

“Kali pertama saya jumpa adalah pada waktu pagi, namun tidak dapat berbincang kerana Norhayati ketika itu hendak keluar rumah untuk urusan lain dan minta saya datang pada sebelah malam.

“Kali ke-2 bertemu dengan Norhayati adalah pada waktu malam untuk perbincangan lebih serius,” katanya sambil menambah pertemuan itu berlangsung kira-kira 2 jam.

Shamzaini berkata, niat asal membincangkan urusan penyewaan kedai tidak berlaku kerana Norhayati menceritakan kehilangan Amri dan kesan dihadapinya selepas insiden itu.

“Telah bertukar topik dari tujuan tanya kedai, jadi emosi. Kak Yat (Norhayati) jadi emosi. Dia mula-mula cerita pasal kehilangan suami, ketika itu saya mengaku saya simpati dengannya.

“Namun, simpati saya disalahgunakan Kak Yat. Dia mendesak saya dan itu membuatkan saya kurang selesa. Kak Yat berulang kali mereka-reka benda yang tidak ada kena-mengena dengan diri saya.”

Panel inkuiri diketuai Datuk Mah Weng Kwai meminta Shamzaini menjelaskan kenapa pertemuan itu berlarutan 2 jam sedangkan beliau mendakwa Norhayati mereka cerita.

“Saya cuba kawal emosi Norhayati, katanya hendak buat laporan polis terhadap diri saya. Saya pujuk supaya jangan buat laporan polis terhadap diri saya sebabnya saya memikirkan implikasi sekiranya Kak Yat membuat laporan polis terhadap saya, imej saya akan tercemar, kerja saya akan terganggu.

“Saya juga faham dengan keadaan diri dia dan suami. Saya beranggapan tidak mengapalah dan saya juga masih kasihan padanya sebab itu saya tidak buat laporan polis selepas pertemuan itu.”

Shamzaini berkata, sepanjang 17 tahun berkhidmat dengan pasukan polis, beliau tidak pernah terbabit dalam sebarang kerja pemantauan ke atas aktiviti Amri atau badan bukan kerajaan, Perlis Hope yang diasaskan Amri.

“Saya menjalankan tugas menguruskan fail dan saya juga merupakan pemandu kepada ketua SB di Perlis. Kemudian pada September 2017, saya bertukar ke cawangan lain.”

Amri hilang sejak 24 November 2016 dan saksi kejadian memberitahu panel siasatan awam Suhakam, mereka ternampak beberapa lelaki mencurigakan memintas kenderaan Amri pada malam itu dan Toyota Fortunernya ditemui kira-kira 550m dari rumah mereka di Bukit Chabang, Perlis.

Pada 30 Mei lalu, Norhayati memberitahu panel inkuiri Suhakam yang Shamzaini memberitahu beliau, suaminya ditahan sepasukan polis dari Bukit Aman pada November 2016 atas alasan Syiah.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Sentul, ACP R Munusamy memberitahu panel inkuiri Suhakam yang Shamzaini membuat laporan polis menafikan pernah membuat pendedahan mengejutkan itu dan dakwaan Norhayati tidak benar.

(Diambil daripada artikel Free Malaysia Today bertajuk, "Saya Tenangkan Diri 2 Hari Sebelum Lapor Polis, Kata Pegawai SB" yang ditulis oleh Adam Abu Bakar bertarikh 6 Julai 2018)