Selasa, 27 November 2018

Perumpamaan Sebatang Pensel


Pencipta Pensel itu meletakkan pensel itu ke tepi, sebelum meletakkannya ke dalam sebuah kotak. "Ada 5 perkara yang kamu perlu tahu," dia memberitahu pensel itu, "Sebelum Aku mengutus engkau ke dalam dunia. Selalu mengingatinya dan jangan pernah melupakannya, dan kamu akan menjadi pensel terbaik yang kamu boleh jadi."

"Pertama: Kamu akan dapat melakukan banyak perkara hebat, tetapi hanya jika kamu mengizinkan dirimu diletak dalam tangan Seseorang.

"Kedua: Kamu akan merasa penajaman yang menyakitkan dari masa ke masa, tetapi kamu akan memerlukannya untuk menjadi pensel yang lebih baik.

"Ketiga: Kamu akan dapat memperbetulkan kesilapan yang kamu buat.

"Keempat: Bahagian terpenting kamu adalah apa yang ada di dalam kamu. 

"Dan Kelima: Di atas setiap permukaan di mana kamu digunakan, kamu mesti tinggalkan kesanmu. Tidak kira apa keadaanya kamu harus terus menulis."

Pensel itu memahami dan berjanji untuk mengingati pesan itu, dan memasuki kotak itu dengan tujuan dalam hatinya. 

Tetapi kini pensel itu terbaring di sebuah meja kayu, merasa tidak bererti dan sedih.


Di sebelahnya di atas meja, ada sebuah bekas berwarna-warni, yang diisi dengan segala macam pen yang cantik. Ada beberapa pen dakwat berwarna perak dan pen marker dengan hujung berwarna neon. Ada juga sebatang pen mata bola yang cantik bergaya yang diberi panggilan nama Parker. 

"Apalah dia ni," kata mereka sambil memerhatikan rangka pensel yang diperbuat kayu itu. 

"Jangan pedulikan dia, dia tak ada gunanya," kata Parker. "Malah nama pun tiada."

Pada waktu itu dunia sedang berperang dan pemilik mereka adalah seorang Askar yang telah ditugaskan membawa keamanan kepada negera itu. 

"Apa yang kita perlukan adalah sebuah peta," Askar itu telah mengatakan kepada Pegawainya pada malam sebelumnya. "Jika ada sesiapa yang dapat menerbangkan saya ke atas kota itu tanpa dikesan, saya boleh melukiskan sebuah peta dari angkasa. Peta itu akan menunjukkan ke manakah kita harus mara dan bagaimanakah kita dapat menang, dan dengan cepat menamatkan perang ini."


Pegawai itu telah bersetuju, dan Askar itu akan diterbangkan, tetapi sebelum itu Askar tersebut berbincang dengan isterinya, "Saya perlu sesuatu untuk melukis, sesuatu yang boleh diharap... sesuatu yang tidak akan mengecewakan saya di tengah penerbangan." 

Askar itu melihat ke meja kayunya, dan memerhatikan semua pen dalam bekasnya. Dia melihat setiap pen itu dengan rangkanya yang berkilat dan memegangnya dalam tangannya.

"Yang ini tak boleh," dia berkata mengenai sebatang pen,"dakwatnya mungkin akan kembang dan menutupi peta. Yang ini perlu diisi dakwat lagi setiap beberapa jam, dan yang ini akan kering dakwatnya tanpa penutupnya."

Dia melihat setiap satu dan asyik saja mendapati sesuatu yang tidak kena, atau membayangkan masalah jika dia menggunakannya di angkasa. "Saya perlukan sesuatu yang boleh berfungsi dalam apa pun keadaan dan saya perlukannya cepat, isteriku."

"Kalau begitu ambillah pensel ini," isterinya akhirnya berkata, memberikan kepadanya pensel kuning yang lemah dan bercalar itu. "Ini akan menulis dalam apa keadaan pun, ia akan menulis di atas kapal terbang - ianya alat tulis terbaik yang kamu boleh bawa."

Askar itu tersenyum, menyimpan pensel itu dalam koceknya, lalu membawanya bersama menaiki kapal terbang. Dia selesai melukiskan peta itu dan peta itu membantu membawa kedamaian bagi mereka... dan pensel itu tak pernah lagi seperti dahulu. 


Pensel itu kini hanya tinggal sekerat kecil; bahagian karbonnya sudah patah. Pemadamnya pun tiada lagi, rangka kayunya juga pecah-pecah, dan bahagian salutan besinya juga sudah dicuri. 

Kini dia berdiri di hadapan Pencipta Pensel itu dan menantikannya mengucapkan 5 perkataan itu.

"Bagus sekali, penselku yang setia," kata Pencipta Pensel itu, "Kamu telah menuliskan apa yang dimaksudkan untuk kamu tulis di dalam dunia."

(Diterjemahkan daripada artikel Sermon Illustrator bertajuk, "The Parable of the Pencil" yang ditulis oleh Aileen Suquila-Santos)