Khamis, 15 Ogos 2024

Mahkamah Arah Polis Serah Laporan Sulit Kehilangan Pastor Koh


Mahkamah sivil telah mengarahkan polis dan kerajaan menyerahkan laporan sulit mengenai kehilangan paksa pastor Raymond Koh kepada keluarganya dalam tempoh tiga hari.

Isteri mangsa Susanna Liew meminta laporan pasukan petugas khas (STF) itu untuk mengukuhkan tuntutannya terhadap pihak berkuasa berhubung penculikan tujuh tahun lalu.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan penemuan keluarga itu berhubung dokumen yang diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972.

Pada 2019, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) membuat kesimpulan bahawa penculikan Koh adalah kehilangan secara paksa yang dilakukan oleh Cawangan Khas Bukit Aman.

Liew, 67, kemudiannya melancarkan tindakan sivil untuk mendedahkan keberadaan Koh, 68, yang hilang pada 13 Feb 2017.

Dalam perjalanan saman itu, Kementerian Dalam Negeri menubuhkan STF untuk meneliti dan menyusun laporan berhubung kehilangan secara paksa.

Bagaimanapun, pihak berkuasa mengklasifikasikannya sebagai sulit walaupun kumpulan hak asasi manusia menggesa untuk mendedahkan kandungannya kepada umum.

Hakim Su Tiang Joo pagi ini memutuskan bahawa STF melaporkan dokumen awam yang boleh membantu mahkamah sivil mendengar saman itu.

"Walaupun tidak mengikat (binding), siasatan dan ingatan (saksi) Suhakam dan STF mengenai apa yang dilihat dan dirasai (mengenai kehilangan Koh) akan berguna kerana ia berlaku pada masa yang sama.

"Penemuan di situ mungkin meyakinkan, " kata Su.

Hakim menyatakan bahawa laporan STF adalah dokumen awam kerana siasatan yang membawa kepada pembuatannya melibatkan penggunaan dana awam.

Su kemudian mengarahkan pihak berkuasa menyerahkan salinan laporan itu kepada Liew dalam tempoh tiga hari dari hari ini.

Hakim juga membenarkan Liew dan peguamnya membuat salinan laporan itu untuk digunakan sebagai bukti dalam saman sivil yang sedang berjalan.

Pasukan guaman Liew diketuai oleh peguam Jerald Gomez.

(Diambil daripada artikel Malaysiakini bertajuk, "Mahkamah Arah Polis Serah Laporan Sulit Kehilangan Pastor Koh" yang ditulis oleh Hidir Reduan Abdul Rashid bertarikh 15 Ogos 2024)