Tan Sri Abu Talib Othman |
Bekas Peguam Negara, Tan Sri Abu
Talib Othman mahu Mahkamah Persekutuan Malaysia mengadakan sidang prosiding
berhubung isu Allah pada kadar segera supaya satu keputusan muktamad terhadap
perkara itu dapat diambil dan “menghalang ketidakadilan berlalu”.
Beliau berkata, isu itu amat
penting kepada masyarakat awam dan mahkamah apex perlu mengambil tindakan
segera, dan bukannya melihat kejadian yang berlaku membentuk isu berkenaan.
“Ia agak menghairankan apabila
Mahkamah Persekutuan memerhatikan dari sisi isu yang membabitkan kepentingan
nasional. Anda tidak boleh membenarkan ketidakadilan berlalu begitu sahaja.
“Jika ia tidak dikendalikan
dengan sempurna, ia boleh membawa kepada mengganggu-gugat kestabilan politik
dan perpaduan rakyat dalam negara,” katanya kepada The Malaysian Insider.
Abu Talib, yang menjadi Peguam Negara antara 1980 hingga 1993, berkata kunci kepada masalah semasa itu ialah
keputusan daripada Mahkamah Persekutuan.
Beliau berkata demikian ketika
mengulas mengenai beberapa siri kejadian yang berlaku sejak Khamis lalu
apabila gabungan kumpulan Melayu-Islam mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan
berkumpul di sebuah gereja di Klang untuk menyampaikan memorandum bantahan
terhadap penganut Kristian yang berkeras untuk menggunakan kalimah Allah.
Pengarang Herald, Father Lawrence
Andrew yang terdahulu membuat kenyataan bahawa semua gereja di Selangor akan
terus menggunakan perkataan itu, walaupun ia bertentangan dengan keputusan
Mahkamah Rayuan dan dekri oleh Sultan Selangor.
Khamis lalu, tindakan Jabatan
Agama Islam Selangor (Jais) merampas kira-kira 300 salinan Bible dalam Bahasa
Malaysia dan Iban menambah lagi ketegangan antara umat Islam dan penganut
Kristian.
Abu Talib berkata, mahkamah apex
sepatutnya mempercepat perbicaraan kes itu kerana tiada penangguhan penghakiman
di Mahkamah Rayuan yang mengetepikan perintah Mahkamah Tinggi.
Beliau berkata, Gereja Katolik
juga memfailkan kebenaran permohonan untuk mengemukakan rayuan terhadap
keputusan Mahkamah Rayuan.
“Jadi mengapa perlu
melengah-lengahkan untuk menghakimi isu agama,” katanya.
Pada 12 November, barisan peguam
gereja menyerahkan 26 soalan kepada Perlembagaan Persekutuan, undang-undang
pentadbiran serta kuasa mahkamah untuk membenarkan Menteri Dalam Negeri
melarang penggunaan perkataan teologi itu.
Bagaimanapun, pendaftar Mahkamah
Persekutuan menetapkan 24 Februari depan untuk mendengar kebenaran permohonan
itu.
Abu Talib, yang juga bekas
pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia berkata, isu itu semakin sukar kerana
ia dipolitikkan berikutan kurangnya kepimpinan yang tegas.
“Kita ada ahli politik yang kata
perkataan itu dilarang di Semenanjung tetapi boleh digunakan di Sabah dan
Sarawak,” katanya.
Abu Talib berkata, beliau hairan
berhubung isu kerana hanya ada “satu Malaysia, satu Perlembagaan, satu Islam
dan satu Al-Quran”.
Beliau berkata, Putrajaya juga
perlu menyemak penyelesaian 10-perkara yang dibuat pada 2011 dalam konteks
keputusan Mahkamah Persekutuan.
Antara yang utama ialah Bible
dalam bahasa Melayu, Indonesia atau pelbagai bahasa kaum di Sabah dan Sarawak
yang mengandungi perkataan itu boleh digunakan di semua gereja seluruh negara.
Kemelut kalimah Allah itu bermula
pada 2008 apabila Herald dilarang menggunakan perkataan itu oleh Kementerian
Dalam Negeri.
Gereja Katolik kemudian mencabar
larangan itu dan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 berpihak kepada mereka
yang membenarkan mereka menggunakan perkataan itu dalam terbitan mingguannya.
Putrajaya membuat rayuan dan
berjaya menterbalikkan semula keputusan itu apabila Mahkamah Rayuan pada Oktober
lalu memutuskan bahawa “Allah bukan sebahagian daripada keimanan Kristian”.
Mahkamah Rayuan juga menegaskan
bahawa Menteri Dalam Negeri mengambil tindakan tepat melarang penggunaan
perkataan itu dalam Herald untuk melindungi keselamatan negara dan ketenteraman
awam.
Penganut Kristian membentuk
kira-kira 9% daripada populasi rakyat Malaysia, iaitu kira-kira 2.6 juta orang.
Hampir dua pertiga daripada
mereka adalah kaum Bumiputera dan kebanyakannya berada di Sabah dan Sarawak,
dan biasanya menggunakan bahasa Malaysia dan bahasa suku masing-masing ketika
mengamalkan agama mereka, termasuk merujuk kepada Tuhan sebagai Allah dalam doa
serta kitab suci mereka.
Selain Kristian Bumiputera dari
Sabah dan Sarawak, sebahagian daripada mereka sudah berpindah ke Semenanjung
untuk menetap atau bekerja, penganut Kristian di kalangan Orang Asli di Semenanjung juga lazimnya menggunakan bahasa Malaysia untuk bersembahyang