Selasa, 28 April 2015

Saya Sokong Salib Diturunkan Kalau...


Ditulis oleh Zharif Badrul:

Ketika itu, saya masih berada di sekolah rendah apabila menemui salib kecil di padang.

Tanpa berfikir panjang, saya dan rakan-rakan yang lain bertindak mematahkan salib itu dan membuangnya dengan semangat berkobar-kobar untuk mempertahankan Islam.

Maklumlah waktu itu sekolah saya majoritinya berbangsa Melayu-Islam jadi semangat untuk menjaga nama baik Islam sangat penting untuk dianggap sebagai 'hero'.

Waktu itu saya tidak fikir kalau perbuatan sedemikian akan memberi kesan kepada hidup saya hari ini.

Apabila saya melihat mereka yang membuat protes, meminta agar salib diturunkan kerana ia akan mencemarkan akidah umat Islam, terus-terang saya katakan saya mungkin akan menyokong tindakan mereka itu kalau tidak ada 'turning point' dalam hidup ini.

Dan 'turning point' itu bermula di saat saya belajar subjek Perlembagaan Persekutuan di bawah tunjuk ajar Prof Shad Saleem Faruqi.

Waktu itu sedang hangat kes penggunaan kalimah Allah dalam kitab bible dan apabila saya memberi jawapan perkara ini akan menggugat akidah umat Islam, pensyarah saya itu menjawab dengan senyuman:

"Lemah sangatkah orang Islam sampai boleh jadi murtad kalau orang lain guna kalimah Allah?"

Sejak hari itu, saya belajar erti memahami dan meraikan perbezaan agama dan pendapat. Saya sedar bahawa 'menyerang' dan mengkritik agama orang lain tidak menjadikan saya lebih alim, warak dan terjamin masuk syurga.

Saya sedar bahawa tidak akan menjadi masalah kalau kita memahami ajaran agama kita sendiri tanpa perlu 'menyerang' agama lain kerana hal itu akan membuatkan imej agama kita sendiri dipandang negatif.

Akhirnya, ia akan membuatkan orang lebih jauh daripada mengenali ajaran Islam.

Ketika menghadiri satu dialog di bangunan Council Churches of Malaysia (CCM) tahun lepas, pihak gereja malah menyediakan bilik, sejadah dan arah kiblat untuk saya bersolat.

Ini membuatkan saya lebih berazam untuk membalas jasa baik mereka dan semalam saya berkesempatan untuk membalasnya.

Bersama-sama dengan rakyat Malaysia yang lain dengan anjuran Malaysians for Malaysia, kami hadir memberi sokongan dan solidariti kepada pihak gereja dengan memberikan bunga kepada mereka dan penduduk setempat.

Melihat senyuman di wajah mereka yang menerima bunga itu membuatkan saya mengerti bahawa tidak ada apa yang boleh dicapai dengan bertindak kasar, melakukan kekerasan ke atas pihak lain.

Di samping memaafkan mereka yang membuat protes minggu lepas, pihak gereja juga mengecam tindakan segelintir masyarakat yang menyerang kehidupan peribadi mereka yang terlibat dalam protes tersebut dan tidak bersetuju dengan tindakan 'character assassination' itu.

"Maafkan mereka kerana mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan.'"

Kata-kata itu memberi kesan dalam hati saya dan menyedarkan saya akan satu perkara.

Pendidikan

Pendidikan sangat penting dalam menangani isu-isu sensitif di negara ini. Tanpa pendidikan maka seseorang lebih mudah terdorong untuk bertindak agresif tanpa memikirkan apakah kesan yang akan diberikan ke atas orang lain.

Apabila saya menyebut pendidikan, ini bererti sistemnya yang meliputi guru-guru dan kementerian perlu berubah untuk menerapkan nilai-nilai kesederhanaan dan toleransi dalam memastikan generasi akan datang lebih matang dan bersedia untuk menanggapi isu-isu sensitif dengan cara yang rasional dan tidak terbawa-bawa dengan sebarang sentimen, emosi dan kepentingan politik.

Saya bersyukur kerana ditemukan dengan Prof Shad untuk mengajar sekaligus mengubah hidup saya. 

Bermula detik itu, saya menyedari betapa pentingnya peranan guru dan pensyarah dalam membentuk masa depan negara Malaysia.

Kalau saya tidak mempunyai peluang pendidikan sebegini, mungkin sayalah orang yang meminta agar salib itu diturunkan dan akhirnya menjadi liabiliti kepada imej agama Islam yang sebenar.

(Diambil daripada artikel Rakyat Times bertajuk "Saya Sokong Salib Diturunkan Kalau..." penulisan Zharif Badrul bertarih 27 April 2015)