Rabu, 24 Jun 2015

Kesaksian Nafa Urbach, Artis Indonesia

Artis Indonesia, Nafa Urbach

Kesaksian dari seorang artis Indonesia, yang hidupnya hancur kerana putus cinta, jatuh ke dalam penyalahgunaan dadah, rokok dan minuman keras. Bagaimana dia harus kehilangan kontrak sinetron (drama bersiri) dan iklan kerana keputusan yang diambil untuk berani melangkah ke dalam kehidupan yang baru. Biarpun hari-hari terasa sulit ketika itu tetapi dia tetap mahu Percaya, bahwa Allah turut bekerja dalam segala perkara untuk mendatangkan kebaikan.

Lahir dari keluarga tidak Percaya
Saya seorang selebriti dan memiliki kehidupan yang cukup berjaya. Pada waktu itu saya tidak mengenal Yesus kerana keluarga kami bukan dari keluarga yang mengenal Yesus. Yang pertama mengenal Yesus dalam keluargaku adalah Ibu saya, kenapa demikian kerana pada saat itu, Ibuku kena kanser, dia lumpuh, Doktor berkata tidak dapat  menolong Ibuku. Pada saat itu ada seorang Pendeta yang adalah Pensyarah Ibu saya tiba-tiba berlalu di depan pintu bilik ibuku.

Ibu Saya yang pertama Percaya
Lalu dia bertemu Ibuku dan berkata ada seorang yang sanggup menyembuhkan kamu dan engkau dapat berjalan lagi, asalkan kamu percaya dengan Iman dan ucapkan dengan Mulut. Ibu saya katakan terserah, kerana saya perlu kesembuhan, saya masih memiliki anak-anak yang masih kecil, pada waktu itu saya belum sekolah baru masuk tadika. Pensyarah tersebut menumpangkan tangan di atas kepala Ibu saya dan berdoa, dia berkata bangun dan berjalanlah Dalam Nama Tuhan Yesus Kristus, seketika itu juga Ibu saya bangun dari kerusi roda dan berjalan. Dari situlah Ibu saya memilih Tuhan Yesus sebagai Juruselamat, walaupun ditentang oleh ramai ahli keluarga kerana kami bukan keluarga yang mengenal Yesus.

Saya tinggal sama Datuk dan Nenek
Saya sendiri tidak langsung untuk mengikut Ibu saya kerana saya tinggal di kota Magelang di rumah nenek saya, jadi kalau hari Khamis dan Jumaat saya mengaji sedangkan kalau hari minggu saya pulang ke rumah ibuku, saya ikut sekolah minggu. Sampai satu waktu Nenek dan Dakek saya berkata kamu harus memilih satu, lalu saya memilih ikut nenek dan datuk.

Menjadi Artis
Saya bertumbuh menjadi seorang yang dewasa dan menjadi selebriti lalu saya pancaran, Saya sempat berfikir bawa dia adalah jodoh saya tetapi ternyata tidak, saya putus dengan dia pada waktu itu umur saya 21 tahun.

Putus pacaran membuat stres
Kerana dia pacar pertama saya jadi saya stres, saya mulai jatuh ke dalam penyalahgunaan dadah, rokok dan minuman keras akibat putus cinta, sampai saya sakit, saya sudah berusaha untuk berdoa untuk mencari kesembuhan tetapi tidak mendapatkan. Lalu saya pergi berubat ke Singapura.

Acara kesembuhan di TV
Ada acara TV yang saya lihat tentang kesembuhan. Saya dengar lalu saya memiliki keinginan untuk baca Alkitab, kerana saya berusaha mencari saya mendapat suatu ayat  di:

Mazmur 6:3-5 “Kasihanilah aku, TUHAN, sebab aku merana; sembuhkanlah aku, TUHAN, sebab tulang-tulangku gemetar, dan jiwaku pun sangat terkejut; tetapi Engkau, TUHAN, berapa lama lagi? Kembalilah pula, TUHAN, luputkanlah jiwaku, selamatkanlah aku oleh karena kasih setia-Mu”.

Ketika saya membaca ayat tersebut saya langsung menangis dan saya disembuhkan. Saya mulai pulang kembali ke indonesia dan mencari Tuhan setiap hari, saya suka membaca Alkitab.

Belajar Firman
Pada waktu itu saya tidak langsung berkata kepada orang saya pindah ke agama Kristian, kerana saya ramai penggemar nanti apa yang terjadi kalau saya berkata demikian. Kerana saya bersahabat dengan Abang Ari Wibowo setiap hari Rabu saya ke rumah dia untuk belajar Alkitab.

Kembali kepada kehidupan lama
Pengenalan akan Tuhan sempat berhenti karena saya bertemu dengan teman-teman saya yang lama lalu kembali ke kehidupan saya yang lama. Saya bertemu dengan pacar saya yang baru dan sekarang menjadi suami saya, ketika saya ada di disko.

Nafa mendapat pacar baru
bernama Zack Lee
Mendapat Pacar Baru
Pacar saya mulai mendekati saya, sering datang membawa buah ke rumah dan lokasi penggambaran filem. Kenapa buah yang sering dia ambil kerana Bapak dia adalah penjual buah. Akhirnya dia menyatakan cintanya kepadaku dan aku terima, dia tanya agamamu apa? Saya mulai teringat bahawa saya pernah memiliki pengalaman dengan Tuhan Yesus di Singapura, akhirnya saya berkata agamaku Kristian. Lalu dia berkata kerana kamu Kristian maka saya akan ikut dengan kamu saja.

Pergi Ke Gereja
Pada suatu waktu saya dengan dia pergi ke Gereja, saya mengenal Yesus duluan tetapi kalau lahir baru yang pertama mengalami nya adalah suamiku. Jadi kita berdua saling memperlengkapi. Dia adalah orang yang berapi-api kalau menyampaikan Nama Yesus, saya sangat bersyukur Tuhan memberikan dia kepadaku.

Umumkan bahwa saya Percaya Yesus
Ketika saya ke Gereja sering diikuti oleh wartawan sehingga membuat saya terganggu, lalu ibu saya kata bahawa saya harus berani katakan kepada mereka kalau saya sudah menjadi Kristian, wah itu akan menjadi masalah buat saya kerana saya sedang membuat penggambaran empat sinetron (drama bersiri), dan ada kontrak dengan beberapa Iklan. Tapi tidak tahu kenapa sampai pada waktu itu saya memiliki kekuatan yang kuat sehingga saya berkata, baik mama, saya buat sidang akhbar, saya umumkan bahwa saya Percaya Tuhan Yesus sebagai Tuhan dan Juruselamat saya.

Saya Kehilangan Kontrak
Pada waktu itulah saya melalui apa yang namanya peremukan kerana memikul Salib, waktu-waktu yang tidak enak saya rasakan, sampai-sampai saya marah kepada Tuhan kerana saya harus kehilangan semua kontrak sinetron dan iklan. Bagi saya hal tersebut sangat berat bagi saya untuk menghadapi masalah tersebut dalam kehidupan saya, tetapi saya percaya Allah turut bekerja dalam segala perkara untuk mendatangkan kebaikan.

Saya bersyukur kepada Tuhan, kerana biarpun saya mengalami banyak kejatuhan-kejatuhan tetapi Tuhan Yesus tetap mengajari aku untuk kembali lagi. Dari hal-hal tersebut saya belajar ertinya bersyukur, memaafkan dan rendah hati. Kerana saya dulu merasa bahawa saya harus menjadi orang yang harus di hormati, tetapi sekarang berbeza, saya harus menghormati orang tersebut, masalah dia mau menghormati saya atau tidak itu urusan Tuhan. Yang penting kita lakukan Semua untuk Tuhan, memang tidak mudah kalau setiap hari kita harus memikul SALIB. Masalah boleh ada tetapi saya memiliki Tuhan yang besar dari masalah saya. Amin.


Video: Kesaksian Artis Indonesia, Nafa Urbach 

(Dialihbahasa daripada artikel Kesaksian Life bertajuk "Kesaksian Artis Indonesia 'Nafa Urbach'" bertarikh 24 Februari 2015)