Rabu, 13 April 2016

Corat-Coret: "Aku Masih Seperti Dahulu (Atau Lebih Kurang Seperti Itu)"


Beberapa hari yang lepas, aku baru saja merayakan ulangtahun ke-5 blog domba2domba. Tidak ada perayaan besar-besaran, cuma sebuah artikel yang aku tuliskan dan sertakan sempena ulangtahun kelima ini. Aku juga kongsikan artikel itu di Facebook sambil memberitahu kawan-kawan mengenai ulangtahun itu. Dan berpuluh orang klik "Like" pada pengumuman mengenai ulangtahun itu. Aku merasa gembira, dan bukan sahaja kerana kawan-kawan yang klik "Like" pada artikel dan pengumuman itu, tetapi kerana benar-benar merasakan suatu kebahagiaan mencapai 5 tahun pertama penulisan blog.

Bagi aku, seorang yang dulunya tidak tahu apa-apa mengenai penulisan blog, tak sangka pula telah mencapai 5 tahun penulisan, dan telah mencapai angka sejuta pageview pada bulan lepas. Pada malam ini aku tidak dapat tidur. Terbangun dari tidur, aku berdoa sejenak dan kemudian menghidupkan netbookku (ya sejak laptopku rosak, sudah beberapa minggu netbook lama ini berjasa membantuku menghasilkan karya untuk blog, netbookku yang sudah tua dan "slow" ini).


Oh ya, aku ingin katakan bahawa aku masih seperti dahulu (atau lebih kurang seperti itu). Jika ada sesuatu yang benar-benar telah membantuku dalam penulisan blog selama ini ialah penetapan satu target (sasaran) penulisan yang cukup sederhana. Sebab dari mula lagi aku telah meletakkan sasaran menulis sekurang-kurangnya satu artikel dalam seminggu.


Aku tahu aku sibuk dalam pekerjaan dan pelayanan, maka tidak dapat begitu sering menulis blog. Tidak seperti blogger-blogger profesional yang dapat menulis atau memuatkan beberapa artikel dalam sehari. Aku merasa puas hati meletakkan target yang rendah ini, yang aku rasa sesuai bagi diriku. Lagipun aku cukup sedar bahawa aku tidak dapat melakukan jauh lebih banyak daripada itu.

Dan bagusnya dari keputusan itu, aku tidak rasa tertekan langsung untuk menulis, sebab kuota mingguanku hanyalah satu artikel. Setahun berlalu, tahun kedua datang dan beredar, dan masuk tahun yang ketiga pula. Aku semakin biasa menulis blog tapi aku masih meletakkan target minima satu artikel untuk seminggu. Memang aku sering menulis lebih daripada satu, biasanya beberapa artikel dalam seminggu, namun aku selesa meletakkan target yang sama agar tidak terasa tekanan yang menghimpit untuk diriku.

Strategiku mudah, tak perlu letak target tinggi, yang penting setiap minggu aku menulis ataupun memuatkan artikel. Lebih baik begitu daripada menulis banyak artikel dalam satu minggu dan kemudian, tidak menulis apa-apa untuk beberapa minggu.

  


Jadi hari ini aku masih seperti itu, masih meletakkan target minima mingguan yang rendah. Cuma sekarang selepas lima tahun, aku sudah menaikkan targetku sedikit - dari satu kepada dua artikel minima dalam seminggu. Bagiku kini dua artikel seminggu tidak menjadi masalah sebab penulisan blog sudah menjadi seperti darah daging dalam hidupku.  

Biasanya aku dapat menulis lebih daripada dua artikel, mungkin empat atau lima artikel dalam seminggu tapi aku fikir bahawa target ini sudah cukup baik bagi diriku. Aku tidak ingin rasa tertekan dan terbeban dengan target yang lebih tinggi. Kalau aku target dua saja, tetapi mendapat lima atau enam, itukan sudah jadi bonus. Kalau aku meletakkan target yang lebih tinggi dan tidak dapat mencapainya, maka aku akan tertekan, stres dan tak happy lagi... 

Jadi aku kira inilah target muktamad yang akan kuletakkan bagi penulisan mingguanku, kecualilah kalau aku jadi blogger profesional... ertinya ada orang mahu sponsor aku menjadi penuls sepenuh masa hehe. Tapi kerana itu bukan dalam pemikiranku, dan aku sudah happy dengan keadaanku sekarang - dalam pekerjaan dan pelayananku (termasuk penulisan blog ini), maka aku fikir aku akan terus menulis dengan minima dua artikel seminggu untuk masa yang panjang. 

Cukuplah aku sudah bercerita panjang mengenai sesuatu yang lebih berkenaan diriku sendiri. Namun begitu aku berharap perkongsianku ini dapat membantu orang lain yang mungkin kebetulan adalah penulis blog yang baru. Jika anda berkemampuan menulis lebih banyak artikel dalam seminggu, tidak salah untuk meletakkan target yang lebih tinggi. Maka ada peribahasa yang mengatakan ukur baju di badan sendiri.

Tapi bagiku, memulai dengan yang sedikit, adalah lebih mudah dan memberi kemungkinan yang lebih besar untuk berpanjangan. Dan aku berharap aku masih akan menulis blog dalam masa lima tahun lagi, dan dapat melakukan yang sama, atau lebih kurang seperti itu....

Selamat menulis kawan-kawanku, dan jika ada masa jenguk-jenguklah ke blogku ini.... Dan jika ada idea yang bagus, janganlah segan share dengan aku juga.     

"Pandanglah ke atas, itulah rahsia kehidupan."