Jumaat, 10 Ogos 2018

Isu Kalimah Allah Diselesaikan Di Luar Mahkamah?



KEMUNGKINAN berlakunya penyelesaian di luar mahkamah di antara Putrajaya dan Jill Ireland, akan mengakhiri kes konstitusi yang hampir sedekad berusaha mendapatkan kebenaran penggunaan kalimah “Allah” oleh penganut Kristian.

Peguam Annou Xavier, yang mewakili etnik Melanau berusia 37 tahun itu, berkata penyelesaian mungkin diperolehi dengan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan sebelum keputusan semakan kehakiman mahkamah tinggi pada Isnin.

“Ada kemungkinan perkara ini akan diselesaikan sebelum keputusan Isnin, atau selepas itu,” katanya kepada The Malaysian Insight tanpa mengulas lanjut.

“Sama ada keputusan itu akan dibuat pada Isnin, terpulang kepada budi bicara mahkamah.”
Ireland memohon pengisytiharan hak Perlembagaan untuk mengamalkan agamanya telah dilanggar oleh pengenaan larangan atau pengharaman ke atas import bahan pendidikan agama.

Beliau juga memohon pengisytiharan bahawa orang Kristian Bumiputera asli di Sabah dan Sarawak mempunyai hak Perlembagaan untuk mengamalkan agama Kristian secara “bebas dan tanpa halangan”, termasuk hak menggunakan semua istilah agama dalam bahasa Melayu dan bahasa Indonesia dengan cara yang sama seperti ketika Borneo menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia pada 1963.

Xavier berkata sebarang penyelesaian atau keputusan pada Isnin akan mempunyai implikasi yang besar.

“Ini adalah keputusan yang lama tertangguh daripada kerajaan sebelumnya berhubung penggunaan kalimah ‘Allah’. Isu ini perlu diselesaikan tidak lama lagi.

“Saya secara peribadi percaya dengan permulaan kerajaan baru dan pentadbiran baru, masyarakat Kristian dan badan Kristian di Malaysia akan dapat melibatkan diri dan menyelesaikan perkara ini.”

Sepuluh badan Kristian - termasuk Persekutuan Kristian Malaysia, Gereja Evangelis Borneo, Majlis Gereja Sabah, Persatuan Gereja di Sarawak dan Persatuan Cina Malaysia (MCA) - mewakilkan peguam untuk memantau kes itu.

Ireland berkempen untuk hak penganut Kristian menggunakan kalimah “Allah” sejak pegawai Imigresen di Terminal Kurier Kos Rendah, Sepang, Selangor, merampas lapan CD Kristian daripadanya pada Mei 2008 kerana ia mengandungi perkataan “Allah” dalam konteks Kristian.

Selepas tujuh tahun mendapat keadilan undang-undang, CD itu diserahkan kepada Ireland pada 2015, tetapi beliau mengekalkan yang mahkamah gagal menangani hak perlembagaannya sebagai seorang Kristian untuk menggunakan perkataan tersebut.

Pada tahun itu, Mahkamah Rayuan mengarahkan Mahkamah Tinggi mendengar permohonan semakan kehakiman Ireland.

Mahkamah juga memutuskan pegawai kastam kanan Suzanah Muin melampaui kuasanya apabila memerintahkan penyitaan CD yang mengandungi kalimah “Allah” daripada kerani.

Suzanah berkata penyitaan CD itu dibenarkan kerana kalimah “Allah” adalah eksklusif untuk Islam.
Rampasan CD itu susulan ancaman kerajaan pada 2007 untuk membatalkan lesen percetakan akhbar Katolik, The Herald, kerana menggunakan kalimah “Allah” dalam edisi bahasa Melayunya. – 10 Ogos, 2018.

(Diambil daripada artikel The Malaysian Insight bertajuk, "Isu Kalimah Allah Diselesaikan Di Luar Mahkamah?" yang ditulis oleh Bede Hong bertarikh 10 Ogos 2018)