Rabu, 13 April 2011

Cerita Segelas Kopi

        Pastor Sual, yang berasal dari Sabah dan pernah melayani di gereja kami, suka memberitahu cerita ini:

       Pada suatu hari, seorang lelaki pertengahan umur pergi ke bandar lalu singgah di kedai kopi. Dia meminta segelas kopi lalu disediakan untuknya oleh tuan kedai itu. Apabila lelaki itu melihat gelas kopinya, diapun memanggil tuan kedai, "Hai Taukeh, ini kopi tak ada taruh susu ke?"

       Tuan kedai itu keluar dari dapur dan memanggil, "Apa hal?"

       Lelaki itu memanggil lagi,"Ini kopi macam tak ada taruh susulah, Taukeh."

       Maka tuan kedaipun menjawab, "Apa ini? Lu kacaulah...!"

      Mendengar perkataan tuan kedai itu, lelaki itu semakin marah, lalu menjawab, suaranya makin menaik, "Mana saya kacau... awak yang kacaulah!"

       Dengan itu tuan kedaipun menjadi marah lalu menjawab dengan suara kuat, "Lu kacaulah!"

       Lelaki itu tetap tidak mengalah dan membalas dengan marah sekali, " Lihat sini! Saya tidak kacau, awak yang kacau! Jangan cakap bukan-bukan!"


       Dengan itu kedua-dua tuan kedai dan pelanggan lelaki itu hampir bertengkar besar gara-gara segelas kopi yang perlu dikacau susunya dalam gelas....

       Oleh itu baiklah kita mengambil iktibar daripada cerita ini, dan mengikut nasihat Paulus (atau tidak, kitapun akan menjadi "kacau"!);
        
Hai saudara-saudara yang kukasihi, ingatlah hal ini: setiap orang hendaklah cepat untuk mendengar, tetapi lambat untuk berkata-kata, dan juga lambat untuk marah. (Yakobus 1:19)