Jumaat, 23 Disember 2016

Billy Graham: 3 Simbol Makna Sebenar Krismas

Dalam artikel klasik Guideposts ini dari Disember 1966, penginjil dan pengarang Billy Graham menulis mengenai tiga simbol yang mewakili makna sebenar musim perayaan  ini.

Ada tiga simbol yang membawa makna Krismas - makna sebenar Krismas.

Palungan
Yang pertama adalah palungan. Di situ, di Betlehem, dilahirkan harapan dan impian dunia yang kian lenyap. Jari jemari kecil yang menggenggam rumput kering dalam palungannya kelak akan mencelikkan mata yang buta, menyembuhkan telinga yang tuli dan mendamaikan laut yang bergelora. Suara comel itu kelak akan mengajar umat mengenai Jalan Tuhan dan membangkitan orang mati. Kaki-kakinya yang kecil itu kelak akan membawanya kepada orang-orang sakit dan memerlukan dan akan ditusuk pada kayu salib di Golgota.

Palungan di Betlehem yang terpencil itu bakal menjadi penghubung yang mengeratkan kembali dunia yang sesat kepada Tuhan yang penuh kasih.

Salib
Salib. Terdapat kedua-duanya terang dan kegelapan pada Krismas yang pertama itu. Ada sukacita dengan latar belakang kesedihan, kerana Yesus dilahirkan untuk mati.

Yesus, semasa menghampiri salib, berkata, Untuk inilah aku dilahirkan, dan untuk sebab inilah aku datang ke dunia. Bagi orang-orang Kristian sukacita Krismas tidak hanya terhad kepada kelahiran-Nya. Kematian dan kebangkitan-Nya yang memberi makna kepada kelahiran-Nya.

Di kayu saliblah dunia mendapat jawaban kepada masalahnya yang menghimpit.

Mahkota
Mahkota. Yesus diberikan mahkota duri dan diangkat ke atas kayu salib yang kejam, namun begitu pembunuh-pembunuh-Nya telah melakukan sesuatu, mungkin tanpa menyedari kesannya. Mereka telah meletakkan tulisan di salib-Nya dalam bahasa Yunani, Latin dan Ibrani: "Inilah Raja."

Ya, Yesus adalah Raja di atas segala raja, dan Tuhan atas segala tuan, dan Dia akan kembali satu hari nanti. Dia tidak akan kembali sebagai bayi di palungan Betlehem.

Bila Dia datang lagi, ianya akan penuh gemilang dan Dia akan dijadikan Tuhan atas segalanya.

Palungan-salib-mahkota (Crib-cross-crown). Biarlah mereka berbicara dengan anda. Biarlah kekuasaan-Nya yang telah datang kepada kita pada Krismas menguasai anda, dan Dia pasti akan mengubah hidup anda.

(Diterjemahkan oleh SDP daripada artikel Guideposts bertajuk, "Guideposts Classic: Billy Graham On Christmas" yang ditulis oleh Billy Graham bertarikh Disember 1966)