Khamis, 22 November 2018

Mubaligh Amerika Dibunuh Suku Kaum Terpencil Di Pulau Sentinel



Seorang pengembara Amerika yang juga mubaligh Kristian telah dibunuh dan ditanam oleh satu suku kaum pemburu di sebuah pulau terpencil di Lautan Hindi, kata pegawai penguatkuasa undang-undang tempatan pada hari Rabu.

John Allen Chau, 26, telah dibunuh di Pulau Sentinel Utara, yang didiami suku kaum Neolithic yang dianggap sebagai suku pra-Neolitik terakhir di dunia dan kawasn larngan kepada pelawat, kata Dependra Pathak, ketua pengarah polis di Andaman dan Nicobar.

Polis berkata dalam satu kenyataan bahawa mereka telah melancarkan penyiasatan terhadap pembunuhan Chau selepas dihubungi konsulat AS di bandaraya selatan India di Chennai.

John Chau telah pergi ke Pulau Sentinel Utara di Kepulauan Andaman

"Kami menyedari tentang laporan mengenai seorang rakyat AS di Kepulauan Andaman dan Nicobar," kata seorang jurucakap konsulat itu, tetapi enggan memberi butiran lanjut.

Pathak berkata kapal pengawal pantai dengan polis dan pakar tentang suku kaum itu, telah pergi menyiasat dan merangka satu pelan untuk mencari mayat Chau. Pulau Sentinel Utara terletak kira-kira 50 km di barat Port Blair, ibu kota kluster kepulauan itu.

Pulau Sentinel Utara di kepulauan Andaman

Chau ke kepulauan itu dengan kano pada 15 Nov, untuk membuat hubungan dengan suku kaum itu tetapi kembali ke botnya, kata Pathak. Dia memberitahu nelayan pada 16 November dia mungkin tidak pulang dari pulau itu dan mengarahkan mereka pulang dan dia mengirim beberapa notanya yang bertulisan tangan kepada seorang rakan.

Keesokan harinya mereka melihat mayatnya diseret di pantai, kata ketua polis itu sambil menambah: "Ini adalah pengembaraan yang salah di kawasan yang sangat dilindungi."

Satu sumber yang tahu tentang nota Chau berkata Chau telah membawa gunting, pin keselamatan dan bola sepak sebagai hadiah kepada suku kaum itu.

Dalam notanya, kata sumber itu, Chau menulis bahawa beberapa anggota suku itu sangat baik kepadanya manakala yang lainya sangat agresif.

"Saya sangat baik kepada mereka. Kenapa mereka begitu marah dan agresif?" sumber itu memetik Chau sebagai berkata.

Foto seorang anggota suku kaum Sentinel mengarahkan panah pada helikopter pada tahun 2004 

Sumber itu, yang meminta untuk tidak dinamakan, berkata Chau menulis bahawa dia "melakukan ini untuk menubuhkan kerajaan Jesus di pulau itu... Jangan salahkan penduduk di situ jika saya dibunuh."

Pada tahun 2006, dua nelayan yang tersesat di pulau itu terbunuh dan mayat mereka tidak ditemui. Helikopter Pengawal Pantai India yang dihantar untuk mencari mayat mereka menjadi sasaran anak panah dari komuniti itu.

(Diambil daripada artikel Malaysiakini bertajuk, "Mubaligh Amerika Dibunuh Suku Kaum Pra-Neolitik Di Pulau India" bertarikh 22 November 2018)