Rabu, 12 Julai 2023

Wanita Sabah Panggil Grab Untuk Bangunkan Suami dan Anak-Anak Supaya Pergi Sekolah Minggu


KUALA LUMPUR, 12 Julai - Grab menawarkan pelbagai perkhidmatan yang memudahkan kehidupan kita, terutamanya bila kita lapar atau perlukan pengangkutan untuk pulang ke rumah. 

Seorang wanita Sabah, bagaimanapun telah menemukan cara baharu untuk menggunakan perkhidmatan Grab: untuk membangunkan suami dan anak-anaknya.

Pengguna Twitter @ennietrando berkongsi kisah bagaimana kawannya menggunakan Grab ketika dia tidak ada di rumah. Kawannya itu bergantung pada suami untuk membawa anak-anaknya ke Sekolah Minggu. 

Malangnya, suaminya masih tertidur dan setelah banyak cubaan menelefon telefonnya, dia terpaksa memanggil "Abang Grab" untuk bantuan. 


Dia mengupah seorang penunggang Grab melalui mesej teks untuk membunyikan loceng rumahnya untuk membangunkan keluarganya.

Dalam satu siri cetakan skrin mesej, penunggang Grab agak keliru dengan permintaan wanita itu tetapi melakukannya juga dan membunyikan loceng rumahnya. 

"Tunggu ya bos, ini kali pertama saya terima tugasan untuk membangunkan seseorang," begitu mesej penunggang Grab itu. 

"Ya pelikkan, saya tahu. Sori ah," jawab wanita itu.

Menurut @ennietrando, anak kecil kawannya telah membuka pintu dan penunggang Grab itu menyampaikan mesejnya. 

"Kamu (anaknya) mesti bangunkan dia (suaminya) jika tidak kamu tak akan habis belajar Sekolah Minggu." 

Pengguna-pengguna online merasa lucu dan tertarik dengan cara inovatif wanita itu menggunakan Grab dan juga keazamannya untuk membawa anak-anaknya ke Sekolah Minggu dengan apa kos pun.  

Pengguna @ennietrando telah menghantar Tweet susulan untuk menjelaskan bahawa suami kawannya bukanlah malas, tetapi "kebetulannya" terlajak tidur pada hari itu. 

(Diterjemahkan daripada artikel Malay Mail bertajuk, "Sabah Woman Hires Grab Rider To Wake Up Her Husband and Children" yang ditulis oleh Jared Wee bertarikh 12 Julai 2023)