Sabtu, 14 Oktober 2023

"Chariots of Fire" - Filem Drama Sukan Bersejarah British Yang Memenangi Anugerah Filem Terbaik Pada 1982


Chariots of Fire adalah drama sukan bersejarah British yang diarahkan oleh Hugh Hudson, ditulis oleh Colin Welland dan diterbitkan oleh David Puttnam. Filem ini berdasarkan kisah benar dua atlet British di Olimpik 1924: Eric Liddell, seorang Kristian yang komited dari Scotland yang berlari untuk kemuliaan Tuhan, dan Harold Abrahams, seorang Yahudi Inggeris yang berlari untuk mengatasi prejudis.

Ben Cross dan Ian Charleson membintangi sebagai Abrahams dan Liddell, bersama Nigel Havers, Ian Holm, John Gielgud, Lindsay Anderson, Cheryl Campbell, Alice Krige, Brad Davis dan Dennis Christopher dalam peranan sokongan. Kenneth Branagh muncul dalam tayangan sulungnya dalam suatu peranan yang kecil.

Chariots of Fire telah dicalonkan untuk tujuh Anugerah Academy dan memenangi empat, termasuklah Filem Terbaik, Skrip Asli Filem Terbaik dan Susunan Muzik Terbaik untuk lagu tema yang elektronik oleh Vangelis. 

Di Anugerah Filem British Academy ke-35, filem itu telah dicalonkan dalam 11 kategori dan menang dalam tiga, termasuklah Filem Terbaik. Ianya di tempat ke-19 dalam senarai Institut Filem British untuk 100 Filem Terbaik British. 

Tajuk filem itu telah diinspirasikan oleh frasa "Bring me my Chariots of fire" dari puisi William Blake yang telah diadaptasikan ke dalam lagu British dan lagu Inggeris tidak rasmi "Jerusalem": lagu itu kedengaran di penghujung filem itu. Frasa asal "chariots of fire" adalah dari 2 Raja-raja 2:11 dan 6:17 dalam Alkitab.