Selasa, 3 Mei 2016

Pertaubatan Meluas Di Negara Komunis Ini, Ribuan Gereja Penuh Sesak!


Kebangunan rohani dan pertaubatan meluas yang terjadi di Rusia, negara yang masih kuat dengan fahaman komunis ini menyebabkan ribuan gereja-gereja di sana penuh sesak, dan membuat pemerintah dan pihak gereja merencana untuk membina gereja-gereja. 

"Kami mengalami gelombang pertama minat terhadap agama hanya setelah zaman Soviet, ketika orang-orang berbondong-bondong pergi ke gereja. Namun, itu semua tidak selalu berasal dari kesedaran diri. Sekarang, orang-orang melakukannya dengan penuh pemikiran dan kesedaran," kata Ketua Perhubungan Media Patriark Alexander Volkov. 

Gereja Ortodoks Rusia sendiri memang telah menyedari pertumbuhan ini. Jumlah umat terus bertumbuh tidak hanya secara kuantitatif, tetapi secara kualitatif. Gereja telah mengambil perhatian dan selama lima tahun terakhir, Moskow secara ketara telah meningkatkan jumlah paroki, dari 894 pada 2012 hingga 1,110 pada 2015. 

Namun menurut Volkov, ini semua belum cukup. "Sekarang, kita mengerti bahwa kita memerlukan lebih banyak gereja. Tidak satu gereja pun yang dibina kosong. Semua penuh atau bahkan penuh sesak."

(Dialihbahasakan daripada artikel Jawaban.com bertajuk "Pertobatan Meluas Di Negara Komunis Ini, Ribuan Gereja Penuh Sesak!" bertarikh 2 Mei 2016)