Jumaat, 19 September 2014

Gereja Sabah Tanda Tangan Deklarasi



Perisytiharan itu, menyatakan bahawa Gereja komited kepada kedaulatan Persekutuan Malaysia memetik ayat kitab: "tali tiga jalinan tidak mudah putus" (Pengkhutbah 4:12b).

KOTA KINABALU: Gereja-gereja Kristian menandakan pengakhiran mesyuarat kebangkitan tiga hari, “Melangkah ke Musim Baru”, dengan empat organisasi menandatangani Deklarasi Kota Kinabalu (KKD) sepanjang 31-perenggan pada Rabu.

Kemuncak tiga hari adalah Mitabang Mamangkis, iaitu perhimpunan 21 Mamangkis di Sabah selama dua tahun, yang menyambut Hari Malaysia juga.

Mamangkis adalah laungan perjuangan dari zaman pemburu kepala manakala Mitabang menyeru orang yang beriman untuk membantu antara satu sama lain.

KKD ditandatangani oleh Majlis Gereja Sabah, Suruhanjaya Hal Ehwal Sabah National Evangelical Christian Fellowship (NECF), Perpaduan Anak Negeri (PAN) Sabah atau Native Solidarity, dan Kota Kinabalu Pastors Fellowship.

Perisytiharan itu, menyatakan bahawa Gereja komited kepada kedaulatan Persekutuan Malaysia yang terdiri daripada tiga rakan kongsi yang setaraf iaitu Sabah, Sarawak dan Malaya dari 16 Sept 1963, memetik ayat kitab: “tali tiga jalinan tidak mudah putus” (Pengkhutbah 4:12b).

KKD merujuk kepada 20 Perkara (Sabah), 18 Perkara (Sarawak) dan Perjanjian Malaysia 1963, tiga dokumen perlembagaan, yang menyediakan asas bagi negara-negara Borneo untuk berada dalam persekutuan dengan semenanjung.

Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi negara dan semua rakyat mempunyai perlindungan yang sama rata di bawah undang-undang, tegas perisytiharan itu. “Apa-apa bentuk lain ketuanan adalah jelas ultra vires perlembagaan dan tidak boleh diterima.”

KKD ini berkata, “Badan kehakiman mesti bertindak dengan keadilan dan kebenaran supaya rakyat biasa tidak berasa tertindas.”

“Negeri, termasuk agensi-agensi Islam dan sultan-sultan sebagai ketua agama Islam di negeri masing-masing, tidak boleh campur tangan dalam wilayah eksklusif agama lain.”

Ahli-ahli berbahasa Melayu Gereja di Malaysia tiada pilihan lain selain terus menggunakan Allah dan Al-Kitab. KKD juga akan menegakkan kebebasan beragama dan hak asasi manusia.

Perisytiharan itu menyentuh mengenai Perlembagaan Persekutuan dan Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat, Perkara 18 dan 19, merayu supaya Kebebasan Ibadat dan hak asasi manusia dihormati.

KKD ini menggesa Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, yang memperuntukkan kedudukan istimewa dalam empat bidang, yang akan diperluaskan kepada orang-orang asli di semenanjung. 

Dalam perkara lain, KKD merujuk kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang tidak bertindak sebagai broker jujur ​​dalam hal-hal iman, penukaran agama secara penipuan dijalankan di Borneo oleh NGO dari semenanjung dan pendatang tanpa izin dalam daftar pemilih merompak francais politik orang Kristian.

(Diambil daripada artikel Free Malaysia Today bertajuk "Gereja Sabah Tanda Tangan Deklarasi" penulisan John Joseph bertarikh 18 September 2014)