Rabu, 7 Jun 2017

Didorong Oleh Tujuan Yang Besar


Seorang guru sekolah di Perancis merasa kecewa dengan salah seorang daripada pelajarnya. Dia menulis dalam buku catitannya mengenai pelajar itu: "Dialah budak yang paling kecil, paling pendiam dan paling tidak berpotensi dalam kelas saya." Setengah abad kemudian, satu pengundian diadakan di Perancis untuk memilih tokoh Perancis yang teragung. Dengan undi popular, budak yang paling kecil, paling pendiam, dan paling tidak berpotensi itu telah dipilih. 

Namanya? Louis Pasteur, pengasas perubatan modern. Pada usia tujuh puluh tiga tahun, satu cuti kebangsaan telah diisytiharkan untuk memberi penghormatan kepadanya. Dia terlampau tua dan lemah untuk menghadiri upacara itu di Paris, oleh itu dia telah menghantar mesej untuk dibacakan oleh anaknya. Mesej itu berbunyi, "Masa depan bukanlah milik penjajah-penjajah tetapi penyelamat-penyelamat dunia."

Louis Pasteur telah didorong oleh tujuan yang besar. Nama anda dan saya mungkin tidak menjadi ternama seperti Pasteur, tetapi kita juga boleh didorong oleh satu tujuan yang besar. Kristus boleh memberi kita tujuan itu. Tetapi ada satu lagi yang Kristus beri kita. Dia memberi kita penyertaan Roh Kudus.

- King Duncan

(Diterjemah daripada artikel Anglican West bertajuk, "Driven By A Great Purpose" yang ditulis oleh King Duncan)