Selasa, 28 Jun 2016

Tahukah Anda... Bila Misionari Kristian Mula Sampai Ke Sarawak dan Sabah?

(Cetakan skrin daripada Religion and Societies: Asia and the Middle East, mukasurat 481)

Misionari-misionari Kristian telah memulakan misi di Sarawak dan Sabah, pertamanya di kalangan kaum pendatang Cina, dan kemudiannya di kalangan pribumi bukan Muslim. 

Sarawak (1848)

Seorang paderi sedang melawat sebuah
rumah panjang di Merdang Gayam

Di Sarawak, The Church of England (Anglikan), melalui Society for the Propagation of the Gospel, telah memulakan pekerjaan misi pada 1848, dan diikuti beberapa tahun kemudian oleh Mill Hill Fathers (Roman Katolik) pada 1855 dan kemudiannya lagi oleh Methodist yang sampai pada tahun 1903. 

Borneo Evangelical Mission (BEM) telah sampai ke Sarawak pada tahun 1928. Gospel Hall telah tiba di Miri pada 1963, dan Baptis telah sampai ke Kuching pada 1970. 

Sabah (1881)

Misionari Borneo Evangelical
Mission (BEM) dari Australia

Di Sabah, Roman Katolik telah memulakan pekerjaan misi secara terancang yang pertama pada 1881, diikuti beberapa tahun kemudiannya oleh Lutheran Basel Mission Society (1882) dan Church of England (1885).

Pada 1937, Borneo Evangelical Mission yang kini lebih dikenali sebagai Sidang Injil Borneo (SIB) telah memulakan misi di Sabah. Pada 1966, Protestant Church in Sabah (PCS) telah ditubuhkan secara rasmi dari misi kepada orang-orang Rungus di Kudat yang telah dimulakan oleh misionari Basel pada 1952.

(Jika pembaca ada informasi tambahan untuk topik ini, silakan hubungi saya di sini).


(Sumber rujukan: Religion and Societies: Asia and the Middle East, Walk The Land In Malaysia, Wikipedia)