Rabu, 13 Februari 2019

"Gong Xi Fa Cai" Dari 4 Bishop Provinsi Asia Tenggara


Sebentar tadi saya mendapat foto dan mesej menarik ini dari laman Facebook Anglican Diocese of Sabah:

"Memandangkan Perhimpunan Provinsi Gereja Anglikan di Asia Tenggara akan berlangsung minggu hadapan, dan kita masih dalam musim Tahun Baru Cina, inilah masa yang sesuai untuk kita mengimbas kembali gambar empat bishop Provinsi kita dari tahun lalu. Dari kiri: Bishop Melter J. Tais, Bishop Rennis Ponniah (Singapura), Archbishop Ng Moon Hing (Malaysia Barat) dan Bishop Danald Jute (Kuching)."

Inilah sebab-sebab saya tertarik dengan foto itu:

Pertama, seperti mesej itu menyatakan, kita masih dalam musim Tahun Baru Cina, apa lagi hari ini, hari ke-9 adalah hari besar untuk orang-orang Hokkien di Malaysia. (Tengah malam tadi saya dengar banyak letupan mercun di kawasan perumahan saya dan lebih jauh lagi).

Kedua, apabila 4 bishop berpakaian jubah ungu mereka dengan latar belakang yang sepadan - hiasan bunga merah dan Tahun Baru Cina - mengucapkan "Gong Xi Fa Cai", ianya pasti foto yang paling menarik!

Ketiga, bukan setiap kali kita dapat melihat 4 bishop dari pelbagai bangsa mewakili Provinsi Asia Tenggara: Archbishop Ng Moon Hing berbangsa Cina mewakili Anglikan Malaysia Barat, Bishop Melter J. Tais berbangsa Kadazan mewakili Sabah, Bishop Danald Jute berbangsa Bidayuh mewakili Sarawak, dan Bishop Rennis Ponniah berbangsa India mewakili Singapura!

Terima kasih Para Bishop! Dan Selamat Tahun Baru kepada semua kawan-kawan Cina yang merayakan Tahun Baru Cina!