Rabu, 14 Jun 2023

Berapakah Gaji Yang Sewajarnya Untuk Pastor Anda?


Topik tentang gaji adalah hal yang dianggap tabu bagi kebanyakan orang. Mungkin kerana persepsi umum bahawa nilai seseorang pekerja berkait dengan gajinya - semakin tinggi gajinya, semakin berharga dia, dan sebaliknya.

Di dunia pekerjaan, hal ini biasanya benar, tetapi apakah hal ini juga terjadi pada mereka yang berada dalam pelayanan pastoral? Bertahun-tahun yang lalu, pepatah yang popular adalah "Biarlah mereka (para pastor) tetap miskin, agar mereka tetap rendah hati."

Meskipun diucapkan dengan gurauan, pepatah ini kedengaran seperti ada kebenarannya, kerana kekayaan cenderung membuat orang menjadi sombong. Kemudian, apabila seseorang memasuki pelayanan pastoral meskipun sudah mengetahui sepenuhnya tentang pengorbanan kebendaan yang harus dilakukan, tampaknya itu menjadi ujian utama bahawa orang tersebut benar-benar 'terpanggil'.

Kita sebagai orang Kristian mengaku bahawa Allah adalah sumber bekalan kita; namun, sangat sedikit orang yang mahu masuk ke dalam pelayanan pastoral. Apakah kerana gajinya yang rendah?

Dengan meningkatnya kos hidup, menarik orang Kristian ke dalam pelayanan dan mempertahankan mereka dan keluarga mereka menjadi cabaran yang nyata bagi kebanyakan gereja, terutamanya gereja-gereja di daerah pedalaman di mana pakej gaji pada umumnya lebih rendah berbanding gereja-gereja di bandar.

Waktu telah berubah. Saat ini, dengan semakin banyaknya gereja-gereja yang makmur dan orang-orang Kristian yang terbiasa dengan kualiti hidup yang lebih baik, jangkaan telah meningkat. Oleh kerana itu, banyak gereja yang menyedari perlunya memberikan bayaran yang layak kepada para pastor untuk pekerjaan mereka.

Panggilan Alkitab untuk "Biarlah para penatua yang memerintah dengan baik dianggap layak menerima penghargaan (pampasan) berlipat ganda, terutama mereka yang bekerja keras dalam berkhotbah dan mengajar (1 Timotius 5:17)" perlahan-lahan menggantikan pepatah lama yang berbunyi "Biarlah mereka tetap miskin, agar tetap rendah hati".

Sehubungan dengan hal ini, Suruhanjaya Kepemimpinan NECF Malaysia sedang meneliti berbagai struktur gaji untuk menghasilkan skala gaji yang boleh dijadikan rekomendasi bagi para pastor di Malaysia.

Pertanyaannya adalah: Atas dasar apakah para pastor harus digaji?

Sebagai contoh, Singapore Campus Crusade for Christ membayar tiga eksekutif tertingginya di bawah $100,000 pada tahun kewangan terakhirnya. Kelompok ini menyediakan kaunseling Kristian, pelatihan dan penerbitan Kristian.

Mereka mendasarkan gaji dasar para pekerjanya pada gaji pekerja sosial (antara $2,000 dan $2,700 untuk mahasiswa baru) dan menggunakan tolok ukur ini kerana sifat pekerjaan mereka mirip dengan pekerja sosial - melayani keperluan masyarakat.

Untuk Malaysia, Suruhanjaya sedang melihat kemungkinan menggunakan struktur gaji guru sekolah kerajaan sebagai model kerana sifat pekerjaan guru mirip dengan apa yang dilakukan oleh para pastor - mengajar, melatih dan membentuk orang.

Seorang guru yang baru selesai pengajian mulai dengan gaji lebih dari RM2,500; demikian juga gaji awal seorang pastor lulusan seminari harus berada di sekitar angka tersebut.

Meskipun Suruhanjaya telah menetapkan ijazah seminari sebagai titik awal, mungkin ada hal lain yang setara, seperti pengalaman kerja sebelumnya di dunia kerja dan pelatihan Sekolah Alkitab, yang harus diputuskan oleh gereja.

Andaiannya adalah bahawa setelah gereja mengakui dan mengangkat orang tersebut sebagai gembala sidang, gaji awal harus setidaknya sama dengan gaji seorang mahasiswa baru.

Tentu saja, purata dan skop gaji dapat bervariasi sesuai dengan prestasi kerja, polisi kenaikan gaji di dalam gereja dan persyaratan pekerjaan, serta kemajuan lebih lanjut yang bergantung pada skop tanggung jawab pekerjaan yang lebih besar dan pertumbuhan dalam kepakaran.

Setiap gereja memiliki cara tersendiri untuk menggaji para pekerjanya. Apa yang ingin dicapai oleh Suruhanjaya ini adalah untuk mengusulkan sebuah struktur gaji yang dapat memastikan bahawa para hamba Tuhan digaji dengan layak seiring dengan perkembangan zaman sehingga mereka dapat sepenuhnya berfokus pada pelayanan mereka.

(Diterjemahkan oleh Sabrina Abigail daripada artikel NECF bertajuk, "How Much Should Your Pastor Be Paid?")