Jumaat, 13 Februari 2015

Dia Muslim, Kata Jabatan Pendidikan; Dia Bukan, Kata Polis

Pengarah Jabatan Pendidikan Sabah, Datuk Jame Alip berkata gadis yang terbabit telah berminat
untuk belajar bagaimana untuk mengucapkan kalimah syahadah oleh kerana dia telah
mengambil pengajian Islam sejak Tingkatan Satu (Gambar The Rakyat Post)

Kekeliruan semakin memuncak berikutan percanggahan fakta mengenai status agama seorang pelajar 16 tahun, dengan pegawai-pegawai Jabatan Pendidikan mengesahkannya sebagai Muslim, manakala polis mengatakan yang sebaliknya.

Pengarah Jabatan Pendidikan Sabah, Datuk Jame Alip telah mengatakan bahawa remaja itu relah secara rela memeluk Islam.

Dia mendakwa bahawa remaja itu yang telah memanggil warden asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Kinarut supaya dia boleh mengucapkan kalimah syahadah di hadapannya. 

Berkata kepada wartawan, Jame berkata bahawa anak gadis tersebut berminat untuk belajar bagaimana untuk mengucap kalimah syahadah oleh kerana dia telah mula mengambil pengajian Islam sejak Tingkatan 1. 

"Tidak seorang guru atau mana-mana kumpulan dibenarkan mempengaruhi mana-mana pelajar untuk memasuki mana-mana agama."

Dia juga berkata bahawa pengetua sekolah juga telah menasihatinya untuk membuka tudungnya oleh kerana dia bukan Muslim. 

Pelajar itu, katanya, enggan untuk mendengar dan terus memakai tudung itu.

Sambil menyatakan bahawa dia menyerahkan status agamanya kepada pihak berkuasa Islam negeri, Jame menerangkan bahawa remaja itu telah belajar mengenai Islam daripada kawan-kawannya dan guru-gurunya.

Dia menekankan bahawa tidak ada orang yang menyakinkannya atau memaksanya untuk memeluk agama itu. 

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Jalaludin Abdul Rahman, sementara itu memberitahu bahawa siasatan mereka mengenai insiden itu mendapati bahawa remaja itu masih seorang Kristian.

Dia telah disebut dalam The Star Online sebagai berkata bahawa pelajar itu hanya mengamalkan gaya hidup Islam.

Dia telah mengucapkan keinginannya untuk masuk Islam sejak dia berada di Darjah Enam," dia telah disebut berkata demikian.

Dia berkata siasatan telah dijalankan selepas ayah gadis itu membuat laporan polis. 

Ayah remaja itu, Jilius Yapoo, 46 tahun, telah membuat laporan polis setelah diberitahu bahawa anak perempuannya, anak kedua daripada lapan adik beradik, telah masuk Islam. 

Sementara undang-undang sivil mungkin tidak menerima pertukaran agamanya, undang-undang syariah menerima pertukaran agama itu kerana dia telah mengucapkan kalimah syahadah dua kali di hadapan warden asrama sekolah, yang kini sudah dipindah ke sekolah yang lain. 

Jilius telah menyatakan keinginannya untuk memindahkan anak perempuannya dan tiga lagi anaknya (dari umur 13 hingga 15 tahun) keluar dari sekolah itu.

Dia menegaskan bahawa anak perempuannya harus kekal sebagai Kristian sehingga dia mencapai 18 tahun, selepas itu dia boleh membuat keputusannya mengenai agama pilihannya, seperti dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan. 

(Diterjemah daripada artikel The Rakyat Post bertajuk, "She's A Muslim, Says Education Department; She's Not, Says Police" penulisan Sandra Sokial bertarikh 12 Februari 2015)