Khamis, 13 Julai 2017

"Tuhan Ibu?" - Ajaran Sesat "Church of God" Korea

Dari kiri: Ahn Sahng-hong dan Zahng Gil-Jah

Disember 2012 sewaktu saya sedang di rumah Calon Isteri saya (sekarang sudah jadi Isteri… ^^ ), tiba-tiba ada ketukan di pagar dengan sapaan salam yang canggung… ketika saya buka pintu terlihat sepasang muda-mudi (perkiraan berumur 30 sampai 35 tahun) berpenampilan seperti Pelancong Backpacker Asia.

Mereka menyapa dan langsung masuk ke kawasan Beranda Rumah…langsung saya tahu mereka ini benar-benar orang asing, ternyata mereka dari Korea menurut pengakuannya. Ok…ada orang Korea datang fikir saya, cool!! Mau apa mereka??

Langsung mereka bertanya dengan bahasa Indonesia yang tergagap-gagap “Kristian? Kristian? Kami Kristian…boleh kita bicara?”

Owh..ok…ternyata ada Misionari dari Korea, cool…kita dapat berbagi Berkat. Tentu dengan senang hati saya mahu berbicara dengan mereka, saya persilakan mereka duduk dan perbincangan pun berlanjut… tidak yang seperti saya duga ternyata Bahasa menjadi cabaran juga, kerana Bahasa Indonesia mereka sangat payah dan mereka tak dapat sama sekali Bahasa Inggeris…hah??

Lalu kepayahan komunikasi pun ditempuh dengan Teknologi, mereka mengeluarkan iPad mereka…menunjukkan saya rakaman-rakaman Video dan lain-lain…

But wait….ada yang aneh nih….makin diperhati makin aneh nih…

Ternyata SESAT Bro’ and Sist’!!!

Ternyata mereka memperkenalkan tuhan ibu….HAH?!!!


Ok…kita Skip dulu Pengalaman saya itu, ini yang saya dapat dari internet tentang Tuhan Ibu :

Payung Rasmi mereka adalah The World Mission Society Church of God atau lebih popularnya Korean Church of God (Gereja Tuhan, Korea).


Pengasasnya adalah Ahn Sahng-hong


Ahn Sahng-hong yakin dan percaya dia adalah Yesus yang telah datang ke dunia untuk kedua kalinya.

Ahn Sahng-hong meninggal pada tahun 1985 dan meninggalkan kepemimpinan Gereja kepada Isteri Spiritualnya (isterinya; tak ngerti kenapa harus pakai tambahan-tambahan Spiritual…apa ada isteri Duniawinya??) Zahng Gil-Jah. Dan seluruh jemaatnya pun mengakui dan mempercayai dia sebagai ibu surgawi atau “the Heavenly Mother”.

Dengan Pastor Umumnya iaitu Kim Joo-Cheol, mereka bermarkas di Bundang, Sungnam City, Propinsi Kyunggi, kira-kira satu jam perjalanan dari Seoul.

Seluruh jemaatnya yakin dan percaya bahwa Isteri Spiritual dari Almarhum mesias mereka Ahn Sahng-hong yaitu  Zahng Gil-Jah adalah Tuhan Ibu, dan dasar dari keyakinan mereka tersebut adalah:

1. Doktrin Ahn Sahng-hong bahwa dia adalah mesias yang sudah datang kedua kalinya ke dunia

2. Rujukan dari Alkitab pada Kitab Galatia fasal yang ke 4 ayat yang ke 26, iaitu :

“Tetapi Yerusalem Syurgawi adalah perempuan yang merdeka, dan ialah ibu kita.”

3. Dan Ibrani fasal yang ke 8 ayat yang ke 5 (sebagai Sistem Kerja mereka yang disadur langsung dari gambaran Kekeluargaan Syurgawi, yang terdiri dari Bapa Syurgawi, Ibu Syurgawi dan Saudara-Saudari Spiritual), iaitu :

“…Pelayanan mereka adalah gambaran dan bayangan dari apa yang ada di syurga, sama seperti yang diberitahukan kepada Musa, ketika ia hendak mendirikan kemah: “Ingatlah,” demikian firman-Nya, “bahwa engkau membuat semuanya itu menurut contoh yang telah ditunjukkan kepadamu di atas gunung itu.”

Ok… sampai di situ kita sudah lihat kesesatan-kesesatan yang mereka perbuat, Firman Tuhan mereka pakai sepenggal dan mereka ertikan menurut keinginan mereka demi kepentingan mereka dan kerana mereka juga telah dibutakan oleh si jahat.

Pendewaan Ahn Sahng-hong dan Zahng Gil-Jah telah dikritik kuat, dan telah membawa kepada penolakan secara rasmi oleh Majlis Kebangsaan Gereja-Gereja Korea sebagai ajaran sesat yang menghujat Tuhan - Wikipedia

Inti Dasar dari keyakinan dan kepercayaan mereka adalah Galatia 4:26…saya cuba baca satu fasal dan saya cuba baca lagi satu Kitab Galatia (Kitab yang pendek kok, cuma 6 fasal) saya tidak menemukan petunjuk apapun yang merujuk keberadaan Tuhan Ibu.

Kitab Galatia adalah sebuah surat yang Paulus tujukan kepada jemaat Galatia, di surat itu Paulus marah besar kepada jemaat Galatia yang sudah lahir baru tetapi tetap membawa nilai-nilai hidup Taurat.

Dan tentang Galatia 4:26 cuba tolong dibaca dari ayatnya yang pertama sampai ke ayat terakhir (31), ayat yang ke 26 adalah sambungan dari ayat yang ke 24, 25 dan terakhir yang ke 26….ayat itu adalah salah satu ilustrasi tentang manusia yang hidup atas hukum kasih Karunia dan bukan atas hukum Taurat. Jadi sekali lagi, petunjuk tentang adanya Tuhan Ibu di Pasal maupun Ayat tersebut adalah sesuatu hal yang sangat bodoh.

Kita kembali lagi ke cerita saya tadi;

Setelah mereka berusaha meyakinkan saya tentang Tuhan Ibu mereka pun memaksa saya agar saya segera dibaptis saat itu juga di dalam nama Tuhan Ibu. Langsung saya tolak, dan mereka pun minta diri serta tak lupa mengundang saya untuk menghadiri ibadah mereka di salah satu Hotel Bintang Lima di Bandung.

NOTA KAKI :

“Kepada saudara muslim di Indonesia aja saya susah membuat mereka mengerti tentang Allah Bapa, Putra dan Roh Kudus….nah…ni orang datang jauh2 dari Korea bawa2 Tuhan Ibu?? Perit deh!!!”

(Dialihbahasakan oleh SDP daripada artikel blog Pada Saatnya bertajuk, "Dalam Nama Bapa, Putra dan Roh Kudus... dan Tuhan Ibu???" bertarikh 4 Mac 2012)