Jumaat, 7 Julai 2017

Biskop Baru Diumumkan Di Kepulauan Borneo


Reverend Danald Jute telah dilantik sebagai Biskop ke-14 Diosis Kuching, ibu negeri Sarawak di Kepulauan Borneo. Penyerahan dan penetapan Rev Danald akan dilaksanakan bulan depan di Gereja St Thomas di Kuching.

Rev Danald, berusia 51 tahun, adalah pada waktu ini Vicar Gereja Good Shepherd di Lutong, Sarawak. Dia juga adalah seorang anggota beberapa pelayanan dalam Diosis dan Wilayah. 

Ditahbiskan sebagai Paderi pada 1993, Rev Danald menerima Diploma dalam Misiologi dari Australian College of Theologu dan Sarjana Divinity dari University of Edinburgh, Scotland. 

Dari 2003 sehingga 2009, dia telah melayani di Diosis Glasgow, Scotland. Dia sangat komited kepada Pembaharuan Gereja, Latihan Pemuridan, Pelayanan Muda-Mudi dan Pemberian Kuasa Kepada Kepimpinan Awam. 

Rev Danald telah mendirikan rumahtangga dengan Julita Jack Sungul dan mereka mempunyai 4 anak - Izra, Iona, Ian dan Ingrid.

Ketika mengumumkan perlantikan itu, Biskop Besar Asia Tenggara, Most Rev Ng Moon Hing berkata, "Marilah kita terus berdoa untuk Rev Danald Jute, keluarganya dan Diosis Kuching."

Rev Danald berkata, "Saya percaya bahawa seorang paderi dipanggil dan dipercayakan oleh Tuhan nntuk memberi makan, memelihara dan memimpin umat-Nya, pada masa yang sama menjangkau dunia yang sesat dengan Injil Tuhan Yesus Kristus yang mengubah kehidupan. Pola dan model kepemimpinan saya tak lain daripada Gembala Yang Baik, Anak Manusia, Yesus Kristus, yang telah datang untuk melayani dan bukan untuk dilayani," katanya.


Most Rev Ng Moon Hing dan Rev Danald Jute

(Diterjemah daripada artikel Anglican Communion News Service bertajuk, "New Bishop Annouced on Island of  Borneo" bertarikh 6 Julai 2017)