Rabu, 15 November 2017

Arahan Kabinet 1986 Berhubung Kalimah Allah Masih Terpakai


ARAHAN Kabinet pada 1986 yang melarang penerbitan Kristian menggunakan perkataan Allah masih boleh digunakan untuk merampas penerbitan tertentu yang mencetuskan gangguan awam, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu hari ini. 

Di samping itu, arahan 1986 tidak disokong oleh penyelesaian 10 perkara yang diumumkan oleh kerajaan pada tahun 2011, menurut hujah peguam kerajaan dalam pembelaan Kementerian Dalam Negeri terhadap penyitaan cakera padat keagamaan milik seorang penganut Kristian dari Sarawak Jill Ireland Lawrence Bill di lapangan terbang di Sepang pada tahun 2008. 

Pada 2011, pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak mengeluarkan penyelesaian 10 perkara sehari sebelum pilihan raya Sarawak, membebaskan Kementerian Dalam Negeri untuk menghantar kitab-kitab berbahasa Melayu yang mengandungi perkataan "Allah".

Peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan, dalam hujahnya kepada hakim Nor Bee Arifin hari ini, berkata penyelesaian 10 perkara itu hanya terpakai kepada kitab Bible yang dirampas ketika itu.

Dalam rampasan yang dibuat Kementerian Dalam Negeri pada 2008, Shamsul berkata, tiada kesalahan dalam Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (PPPA) dan juga arahan kerajaan pada 1986. 

Permohonan semakan kehakiman yang difailkan Jill, timbul daripada keputusan KDN untuk menyekat penghantaran lapan cakera padat audio pendidikan Kristian di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

KDN merampas lapan cakera padat yang membawa kalimah "Allah" daripada Jill di Teminal Penerbangan Tambang Murah di Sepang pada 11 Mei, 2008. 

Pada Ogos tahun yang sama, beliau memfailkan semakan kehakiman untuk mendapatkan kembali cakera padat berkenaan, yang dibeli untuk kegunaan peribadi. 

Semakan kehakiman memohon pengisytiharan bahawa Jill, bersama dengan orang Kristian Bumiputera asli di Sabah dan Sarawak, mempunyai hak perlembagaan untuk mengamalkan agama Kristian "bebas dan tanpa halangan", termasuk hak untuk menggunakan semua istilah agama dalam bahasa Melayu dan bahasa Indonesia sama seperti ketika negeri Borneo menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963.

KDN dan kerajaan dinamakan sebagai responden.

Dalam penyerahan awal pada 19 Oktober, peguam yang mewakili Jill berkata penyelesaian 10 perkara kepada kontroversi kalimah Allah sepatutnya telah mengganti perintah rampasan dan membenarkan pemulangan CD.

Mengenai tuduhan bahawa kerajaan tidak mengambil perhatian kepada penyelesaian 10 perkara tetapi menegaskan arahan kerajaan 1986, Shamsul hari ini berkata penyelesaian sepuluh perkara itu hanya berlaku pada 11 April 2011.

"Penyelesaian 10 perkara ini adalah untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan dengan pengimportan, percetakan, pengedaran dan penggunaan kitab Bible di Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia. Ia tidak dapat ditafsirkan sebagai maksud selain apa yang ditulis dalam surat tersebut."

"Arahan itu dibuat pada 1986 dan sekiranya penyelesaian 10 perkara itu adalah untuk menggantikannya, ia pasti akan disebut," tambah Shamsul. 

Arahan pentadbiran pada 1986, dibuat di bawah pentadbiran Dr Mahathir Mohamad, yang melarang penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan Kristian atas dasar untuk menghalang salah faham antara penganut Kristian dan masyarakat Islam. 

Hari ini, Shamsul berhujah bahawa KDN telah diberi kuasa budi bicara di bawah Seksyen 9(1) PPPA, yang melangkaui kuasa Perkara 11 kebebasan beragama Perlembagaan Persekutuan yang mana menteri boleh mengenakan sekatan atau larangan atas dasar kepentingan awam dan keselamatan negara.

Shamsul turut berhujah bahawa penyelesaian 10 perkara itu telah pun "menyelesaikan keraguan" Jill dan jemaahnya, merujuk kepada perenggan empat hingga enam yang menyatakan:

4. Bagi Sabah dan Sarawak, sebagai pengiktirafan terhadap komuniti Kristian yang besar di negeri-negeri ini, tidak ada syarat yang berkaitan dengan pengimportan dan pencetakan tempatan Injil dalam semua bahasa, termasuk Bahasa Malaysia / Indonesia dan bahasa-bahasa pribumi. Tidak ada keperluan untuk sebarang cap atau nombor siri.

5. Mengambil kira kepentingan masyarakat Islam yang lebih besar, untuk Semenanjung Malaysia, Injil dalam Bahasa Malaysia / Indonesia, yang diimport atau dicetak, mesti mempunyai perkataan "Penerbitan Kristian" dan tanda silang yang dicetak pada penutup depan.

6. Di dalam semangat 1Malaysia dan mengiktiraf bahawa ramai orang mengembara antara Sabah dan Sarawak dan Semenanjung Malaysia, tidak sepatutnya ada larangan dan sekatan bagi orang-orang yang membawa Kitab Suci dan bahan-bahan Kristian ke atas perjalanan mereka.

Dalam penghujahan balas, Lim Heng Seng yang merupakan peguam utama untuk Jill, merujuk kepada sebuah memo kerajaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri, memerintahkan para pegawai untuk mematuhi penyelesaian 10 perkara.

Dia bertanya kenapa arahan kerajaan pada 1986 "usang" digunakan terhadap penganut Kristian.

Lim juga merujuk kepada kejadian baru-baru ini di mana pegawai-pegawai dari Kementerian Dalam Negeri didakwa memberitahu pihak gereja bagaimana untuk membuat buku untuk jemaahnya, memberitahu mereka untuk tidak menggunakan perkataan Allah. – 15 November, 2017.

(Diambil daripada artikel The Malaysian Insight bertajuk, "Arahan Kabinet 1986 Berhubung Kalimah Allah Masih Terpakai" yang ditulis oleh Bede Hong bertarikh 15 November 2017)