Selasa, 23 April 2019

Ibadah Jumaat Agung Di Joy Centre Church (SIB), Kota Kinabalu

Ibadah Malam Pesach di Joy Centre (SIB), Metro Town, Kota Kinabalu

Oleh Sdr John:

Pada Jumaat lepas, saya dan kawan saya sempat beribadah di Joy Centre SIB di Metro Town, Kota Kinabalu. Pengumuman mengenai acara Malam Pesach itu telah pun diumumkan dalam Facebook seminggu dua lebih awal.


Acara telah bermula dengan makan malam di ruang legar Joy Centre. Cantiknya ruang legar gereja itu. Seperti kafe, kata kawan yang menemani saya. Sambil makan malam, kami sempat berbual-bual dengan beberapa anggota Joy Centre.

Anggota-anggota Joy Centre bergambar di ruang legar gereja

"Gereja ini telah dimulakan selepas pemimpin kami, Freddy Achang mendapat perkataan daripada Tuhan semasa suatu kebaktian pada 2013," kata Natalia, seorang anggota Joy Centre. "Dia tidak terus memulakan gereja tetapi telah mengambil masa beberapa tahun untuk berdoa serta mendapat sokongan doa dari pendoa-pendoa syafaat."

"Setelah mendapat konfirmasi daripada Tuhan, barulah ibadah dimulakan pada 2015 di ruang tamu di rumah Sdr Freddy. Pada tahun 2016, kami telah menyewa ruangan di Hotel Avangio untuk mengadakan ibadah. Pada tahun 2017, kami telah berpindah ke bangunan sekarang di Metro Town," tambah Natalia lagi.


Ibadah Malam Pesach telah bermula selepas makan malam. Pemimpin penyembahan membawa lagu-lagu yang sangat bermakna dan menyentuh hati. Saya dapat rasakan kuasa hadirat Tuhan yang kuat di ruangan ibadah itu.


Selepas pujian dan penyembahan, Saudara Freddy, pengerusi Joy Centre telah membawa Firman Tuhan bertajuk, "Menemukan Kasih Karunia." Sdr Freddy mengatakan bahawa kita tidak hanya menerima kasih karunia sewaktu kita mula-mula bertaubat dan percaya Yesus, kita seharusnya terus menerima dan mengalami kasih karunia Tuhan dalam kehidupan kita.

Teks khutbahnya berdasarkan Ibrani 4:16: "Sebab itu marilah kita dengan penuh keberanian menghampiri takhta kasih karunia, supaya kita menerima rahmat dan menemukan kasih karunia untuk mendapat pertolongan kita pada waktunya."

Sdr Freddy Achang menyampaikan khutbah Malam Pesach di Joy Centre

Sdr Freddy juga memetik kata-kata John Carr, "Faith changes things but Grace changes you" (Iman mengubah keadaan tetapi Kasih karunia mengubah hidupmu).

Saya dan kawan saya sungguh diberkati oleh acara ibadah dan khutbah yang kami ikuti di Joy Centre (SIB) Metro Town. Saya dapat melihat Tuhan sedang melakukan sesuatu yang ajaib dalam gereja baru ini!

Penyambut tetamu Joy Centre bersalaman dengan pengunjung di akhir ibadah

(Semua foto diambil dari laman Facebook Joy Centre SIB)