Khamis, 23 Februari 2023

Apakah Yang Alkitab Katakan Mengenai Roh Kudus? (Bahagian 2)


Berikut adalah sambungan artikel "Apakah Yang Dikatakan Alkitab Mengenai Roh Kudus."

PERJANJIAN BAHARU

Dalam Perjanjian Baharu, memang begitu banyak disebut mengenai Roh Kudus.

1. Dalam keempat-empat Injil (Matius, Markus, Lukas, Yohanes) dan juga Kisah Para Rasul, kedatangan Yesus sering dikaitkan dengan Roh Kudus. Sebagai contohnya:

Matius 3:11 – “Aku membaptismu dengan air untuk menunjukkan bahawa kamu telah bertaubat. Tetapi Dia yang datang selepasku akan membaptismu dengan Roh Kudus dan api.”

Lukas 3:16 –  Yohanes berkata kepada mereka, "Aku ini membaptis kamu dengan air tetapi seorang yang lebih berkuasa daripadaku akan datang…. Dialah yang akan membaptis kamu dengan Roh Kudus dan api.”

Kisah Para Rasul 1:4-5 – Kata-Nya (Yesus), "Haruslah kamu menantikan apa yang dijanjikan Bapa, dan yang telah kamu dengar daripada-Ku; kerana Yohanes telah membaptis orang dengan air, tetapi kamu akan dibaptiskan dengan Roh Kudus tidak berapa lama lagi."

2. Yesus sendiri mengatakan banyak mengenai Roh Kudus (Yohanes 14:16-17, Yohanes 16:7-15)

3. Lukas dalam Kisah Para Rasul banyak menulis mengenai pekerjaan Roh Kudus melalui rasul-rasul dan murid-murid Kristus. 

4. Rasul Paulus banyak menulis mengenai Roh Kudus dalam surat-surat kerasulannya - termasuklah mengenai kurnia-kurnia Roh Kudus dalam 1 Korintus 12 dan 14. 

5. Rasul-rasul lain seperti Petrus dan Yohanes juga banyak menyebut mengenai Roh Kudus, baik dalam Kisah Para Rasul dan dalam surat-surat kerasulan mereka.

KESIMPULAN

Oleh itu adalah tidak benar bahawa "Gereja yang banyak berbicara mengenai Roh Kudus yang paling tidak memahami Roh Kudus." Sebaliknya Gereja yang banyak mengajar mengenai Roh Kudus hanya melakukan apa yang Alkitab lakukan iaitu mengajar mengenai Roh Kudus. Gereja yang banyak mengajar mengenai Roh Kudus adalah Gereja yang banyak memahami Roh Kudus, keperibadian-Nya dan pekerjaan-Nya di dalam kehidupan dan pelayanan umat-Nya.

(Bahagian mengenai Roh Kudus dalam Perjanjian Lama dipetik dan diterjemahkan dari artikel Thomas Nelson Bible bertajuk, "The Holy Spirit in the Old Testament" bertarikh 21 Februari 2017)


<    1   |   2    >