Khamis, 23 Februari 2023

Apakah Yang Alkitab Katakan Mengenai Roh Kudus?


Baru-baru ini, saya membaca di sosial media sesuatu penulisan mengenai Roh Kudus - iaitu bahawa apabila Roh Kudus datang, Dia tidak berkata-kata dari diri-Nya sendiri... dan akan memuliakan Kristus (Yohanes 16:13-14). Penulis itu juga berkata bahawa "Gereja yang banyak membicarakan Roh Kudus sebenarnya paling tidak memahami Roh Kudus. Gereja yang memahami Roh Kudus akan banyak memberitakan Kristus." 

Memanglah benar apabila Roh Kudus datang, Dia akan memimpin kita dan memberi kita kuasa untuk memberitakan Kristus (Kisah Para Rasul 1:8), dan memberitakan Kristus adalah keutamaan gereja. 

Namun begitu tidaklah benar bahawa gereja tidak harus banyak mengajar mengenai Roh Kudus. Apakah yang sebenarnya Alkitab katakan mengenai Roh Kudus? Berikut adalah respons saya mengenai perkara ini:

---------------------- 

Alkitab Banyak Mengatakan Mengenai Roh Kudus

Memang benarlah bahawa Roh Kudus tidak berkata-kata dari diri-Nya sendiri… dan akan memuliakan Kristus apabila Dia datang seperti dinyatakan Yohanes 16:13-14.

Namun begitu Firman Tuhan banyak mengatakan mengenai Roh Kudus. Dari permulaan Kitab Kejadian lagi, dinyatakan bahawa, “Pada mulanya Allah menciptakan langit dan bumi. Bumi tidak berbentuk dan kosong; kegelapan menyelubungi permukaan samudera, dan Roh Allah melayang-layang di atas permukaan air” (Kejadian 1:1-2).

Yesus juga mengatakan mengenai Roh Kudus semasa memberikan Amanat Agung kepada murid-murid-Nya: “Oleh itu pergilah, jadikan semua bangsa murid-Ku. Baptislah mereka dengan nama Bapa, Anak dan Roh Kudus. Ajarlah mereka supaya taat akan segala perkara yang telah Kuperintahkan kepadamu. Aku akan sentiasa bersamamu, hingga ke akhir zaman" (Matius 28:20).

Selain itu dari Perjanjian Lama sampai Perjanjian Baharu begitu banyak disebut mengenai Roh Kudus dalam Alkitab.

PERJANJIAN LAMA

1. Seperti dikatakan di atas Roh Kudus telah mengambil bahagian dalam Penciptaan (Kejadian 1:2; Ayub 26:3, Yesaya 32:15)

2. Roh Kudus memberikan hidup kepada kemanusiaan dan haiwan-haiwan lain (Mazmur 104:29,30). Adalah menarik ketika memberikan kehidupan kepada manusia dengan menghembus ke dalam hidungnya dengan “nafas kehidupan” (Kejadian 2:7), kata untuk “nafas” itu adalah kata yang sama diterjemahkan di lain-lain bahagian Alkitab sebagai “roh”.

3. Roh Kudus telah datang ke atas hakim-hakim, pahlawan-pahlawan dan nabi-nabi yang tertentu dengan cara yang telah memberi mereka kuasa yang luar biasa: sebagai contohnya, Yosua (Bilangan 27:18), Otniel (Hakim-Hakim 3:10), Gideon (Hakim-Hakim 6:34), Simson (Hakim-Hakim 13:25; 14:6), dan Saul (1 Samuel 10:9, 10). Bagaimanapun Roh Kudus kemudian meninggalkan Saul kerana ketidaktaatannya (1 Samuel 16:14).

4. Roh Kudus telah memainkan peranan penting dalam tempoh panjang nubuatan Perjanjian Lama. Daud menyatakan bahawa “Roh Tuhan berbicara dengan perantaraanku dan firman-Nya ada di lidahku.” (2 Samuel 23:2). Begitu juga Yehezkiel melaporkan bahawa "Roh masuk ke dalamku… Lalu kudengar Dia yang berfirman kepadaku.” (Yehezkiel 2:2).

5. Roh Kudus telah mengilhamkan kekudusan dalam kehidupan orng-orang percaya dalam Perjanjian Lama  (Mazmur 143:10). Dan Kitab Suci menjanjikan bahawa pada suatu hari nanti bahawa Allah akan meletakkan Roh-Nya ke atas umat-Nya dengan sebegitu cara yang akan menyebabkan mereka hidup menurut ketetapan-ketetapan-Nya (Yehezkiel 36:27).

6. Roh Kudus amat penting dalam membantu umat Allah menjangka akan pelayanan Mesias. Sebagai contohnya, Yesaya 11:1–5 adalah pra-tonton ketritunggalan dalam pekerjaan Bapa, Roh dan Anak, yang adalah Cabang dari Isai. Memandang ke hadapan kepada pelayanan Yesus Kristus, Roh Kudus telah mengilhamkan Yesaya untuk bernubuat, “Roh TUHAN akan diam padanya” (Yesaya 11:2), dan menginspirasikan Yang Diurapi Allah itu dengan hikmat, pengertian, nasihat, kekuatan, pengetahuan, takut akan Tuhan, pembenaran dan kesetiaan. Dengan itu kita sampai kepada kepenuhannya dalam Perjanjian Baharu, di mana Yesus mendakwa diri-Nya adalah penggenapan kepada nubuatan itu (Yesaya 61:1, 2; Lukas 4:18, 19).


<    1   |   2    >