Ahad, 5 November 2017

Inilah 7 Tanda Bahawa Si "Dia" Adalah Yang Tuhan Siapkan Bagimu


‘Sudah 5 tahun aku pacaran dengan dia, ternyata dia bukan orang yang tepat’
Ketika mendengarkan perkataan teman saya ini, saya kemudian berubah sikap. Dari yang simpati mendengarkan kisah yang diceritakannya dengan penuh cucuran air mata, menjadi sikap kehairanan. 5 tahun mereka berhubungan, dan baru sekarang sedar? Apa yang mereka lakukan selama 5 tahun itu?

Ketika kita bertemu dengan orang yang selama ini ada di dalam doa setiap hari dipanjatkan, kita mungkin berkata kepada diri sendiri: ‘Tuhan mendengar doaku’, dan begitu bersukacita kerananya. 

Namun lambat laun kemudian, kita akan sedar bahwa kita telah menghabiskan banyak waktu dengan orang yang salah.

Agar kita tidak terlalu membawa perasaan dengan masa lalu yang ada, mari kita cari ketujuh tanda ini. Jika 7 tanda ini ada di dalam pasanganmu, bererti dia adalah sosok orang yang telah Tuhan persiapkan untukmu.

1. Seagama

Syarat nombor satu ini jelas. Ketika pasanganmu bukan orang yang seagama, lekas selesaikan perhubungan yang ada. Sebab perhubungan dengan dasar agama yang berbeza akan timpang. Ketimpangan ini tidak akan dirasakan pada awalnya, namun dengan berjalannya waktu, ini adalah sumber masalah terbesar.

Berpacaran dengan yang seagama saja masih banyak bibit-bibit konflik, apalagi berpacaran dengan yang berbeza. Percayalah, tidak berbaloi anda menghabiskan waktu bersama dengan orang yang berbeza agama, serupawan dan sekaya apapun dia.

2. Dapat Menerima Kekuranganmu

Kasih yang sejati mampu menerima seseorang apa adanya, bukan adanya apa. Tidak hanya kelebihanmu yang dia dapat terima, namun juga kekurangan yang ada dalam dirimu. Jika anda bertemu dengan orang yang hanya mahu dengan kelebihanmu dan kemudian tidak dapat menerima kekuranganmu, dapat dipastikan dia bukan orang yang Tuhan persiapkan.

3. Memberi Semangat Ketika Anda Jatuh

Nombor ketiga ini tidak kalah pentingnya. Kasih yang sejati tidak akan pudar dalam keadaan apapun. Bahkan dalam keadaan yang sedang tertekan, kasih yang sejati justeru akan teruji.

Jika ada seseorang yang tetap berada di sampingmu dan memberi semangat kepadamu ketika kamu jatuh, boleh jadi dialah orang yang telah Tuhan persiapkan bagimu selama ini. Mungkin kamu saja yang sedang tidak memperhatikan kehadirannya selama ini, kerana biasaya orang-orang ini ada di lingkungan terdekatmu.

4. Tidak Mengekangmu

Sikap ingin melindungi dalam perhubungan adalah hal yang biasa, kerana saya yakin siapapun tidak akan rela kehilangan orang yang disayanginya. Namun jika kekasihmu terlalu mengongkong sehingga kamu tidak dapat berkembang dalam kehidupan peribadimu, tentu dia bukanlah orang yang tepat.

Orang yang mengasihimu tentu akan mendukung perkembangan diri pasangannya. Dia sedar bahwa pasangannya juga perlu berkembang dari kehidupannya waktu ini.

5. Semakin Dekat Dengan Tuhan

Terdengar memang terlalu sering diucapkan, namun percayalah dengan orang yang tepat, hubungan dengan Tuhan juga akan semakin dekat. Saling mendukung dalam pelayanan dan tumbuh bersama dalam iman kepada Tuhan.

Jika bersamanya, bukan pertumbuhan iman yang ada, melainkan semakin turun dan jauh dari Tuhan. Bererti dia bukanlah orang yang tepat bagimu.

6. Setia Dan Berkomitmen

Nombor 6 ini agak sulit ditemukan, kerana sikap setia dan mahu berkomitmen pada umumnya hanya dapat dibuktikan dengan seiring waktu berjalan. Jika anda sedang berhubungan dengan seseorang dan dia dapat membuktikan kesetiaannya dan komitmennya, maka dialah makhluk yang patut anda pertahankan dan gumulkan di dalam Tuhan untuk hubungan ke depan yang lebih serius lagi.

7. Anggota Keluargamu Dapat Menerimanya

Ini adalah tanda terakhir yang paling penting. Keluargamu dapat menerima kehadirannya. Meskipun terdengar aneh, namun percayalah keluarga mempunyai firasat yang kuat akan seseorang. Jika seluruh keluargamu tidak dapat menerima kehadirannya, mungkin dia bukanlah orang yang telah Tuhan persiapkan saat ini. Jangan langsung berkonflik dengan keluargamu, namun carilah tahu mengapa keluargamu tidak dapat menerima kehadiran dia.

Mencari pasangan hidup bukanlah hal yang mudah, terlebih bagi kita orang Kristian yang mengimani bahawa pernikahan hanya satu kali seumur hidup. Mari berusaha dan berjalan bersama Tuhan dalam mencari pasangan hidup, tidak mudah memang, tapi layak untuk dilakukan dan diperjuangkan. Selamat berjuang! Tuhan menyertai perjuangan kalian.

(Dialihbahasakan daripada artikel Lentera Hidup bertajuk, "Inilah 7 Tanda Bahwa Si "Dia" Adalah Yang Tuhan Siapkan Bagimu" bertarikh 2 November 2017)