Khamis, 18 Mei 2017

Ucapan "Selamat Tinggal" Yang Awal Untuk Nabeel Qureshi - Daripada Ravi Zacharias Dan Rakan-Rakannya Di RZIM

Nabeel Qureshi

Oleh Ravi Zacharias:

Seingat saya, saya tidak pernah menghadiri pertemuan yang seperti ini: kasihnya, kesembuhannya, kesedihannya yang mencengkam jiwa, tangisannya yang tidak terhentikan, dan akhirnya pelukan-pelukannya, doa-doanya dan ucapan selamat tinggalnya. Rakan sekerja saya, Stuart McAllister menyatakannya dalam sekerat ayat, "Ianya adalah satu detik untuk diingati dalam sejarah gereja."

Ianya adalah ucapan selamat tinggal yang awal dari pasukan penceramah RZIM kami kepada rakan sepasukan kami Nabeel Qureshi.

Nabeel dengan Ravi Zacharias di sebelahnya dan dua rakan sepasukannya di RZIM

Saya telah ke Malaysia baru-baru ini bersama Nabeel di mana dia telah berkhutbah dengan begitu diurapi dan berkuasa. Orang ramai rasa terharu dan jiwa-jiwa telah diubah. Setelah kami kembali, dia menanya saya samada dia boleh mengikuti perjumpaan tahunan pasukan penceramah kami, kerana dia menganggap kami sebagai keluarganya. Saya rasa tertekan oleh permintaannya kerana dengan setiap hari yang berlalu, nyawanya semakin tipis harapannya. Saya paling tidak ingin bahawa hembusan terakhirnya terjadi ketika dia berjauhan dari isteri dan anak perempuan kesayangannya. Tetapi dia yakin bahawa dia cukup sihat untuk mengambil perjalanan itu. 


Semua penceramah kami telah berkumpul, lebih kurang tujuh orang dari setiap benua. Nabeel telah berucap kepada kami pada pagi pertama. Dia memberitahu kami bahawa doktor-doktornya tidak lagi menaruh harapan dan tidak akan diadakan pembedahan (yang hanya akan diadakan jika chemo dan radiasi terbukti berkesan). Bidang perubatan telah melakukan apa yang mampu dilakukan. Adalah satu penghormatan bagi RZIM untuk membiayai perbelanjaan perubatan Nabeel dan mendukungnya dan keluarganya melalui seluruh proses pengubatan itu sejak dikenalpasti penyakit kansernya. Penderma-penderma budiman kepada RZIM telah lebih daripada rela membantu kami membiayai kos perbelanjaannya, yang mana adalah kecil berbanding dengan keperitan fizikal dan emosi - belum lagi disebut kejutan sesungguhnya - yang dialami olehnya dan keluarganya.

Kepada rakan-rakan penceramahnya, Nabeel telah datang untuk mengatakan, "Terima kasih. Saya mengasihi kamu semua dan jika saya ada melukakan sesiapa, saya mohon keampunan. Paling utama, iman saya lebih kuat lagi dalam Juruselamat saya dan apapun yang akan terjadi di waktu hadapan, saya akan menerimanya sebagai kehendak Tuhan." Kemudian dia berkata, "Kamu kemungkinan tidak akan melihat saya berucap lagi di khalayak umum dan saya mengucapkan selamat tinggal kepada kamu semua." Dia kemudiannya melihat ke arah saya dan menyampaikan ucapan rasa sayang terakhirnya kepada saya dan mengucpkan selamat tinggal kepada kami semua. Saya terlalu sebak untuk mengatakan apa-apa.


Perjumpaan kami bukanlah tanpa contoh alkitabiahnya. Ianya mengingatkan kembali ucapan perpisahan kepada penatua-penatua Efesus oleh Paulus, salah satu penginjil / ahli apologetik terulung yang pernah muncul di dunia, dan saya kongsikan ayat itu dengan pasukan kami. KPR 20:36-38 memberitahu kita bahawa selepas Paulus selesai berucap kepada penatua-penatua itu, "Paulus berlutut dan berdoa dengan mereka semua. Maka menangislah mereka semua tersedu-sedu dan sambil memeluk Paulus, mereka berulang-ulang mencium dia. Mereka sangat berdukacita, terlebih-lebih kerana ia katakan, bahawa mereka tidak akan melihat mukanya lagi. Lalu mereka menghantar dia ke kapal." 

Masihkah Tuhan kita dapat menyembuh Nabeel? Ya. Dengan senyumannya yang menawan, Nabeel sendiri mengatakan, "Ya, Dia dapat, biarpun saya sudah dikebumi tiga hari." Pada waktu yang sama dia menyedari bahawa tubuhnya semakin merosot. Dia terbelah bahagi mengenai apa yang kelihatan akan terjadi dan apa yang sentiasa mungkin bagi Tuhan.

Saya juga merasakan perasaan berbelah bagi itu, oleh itu saya tidak mahu menangguh untuk menulis ini sebab saya ingin memberi penghargaan kepada salah seorang pegkhutbah yang terbagus yang pernah saya temui. Saya mengasihinya seperti seorang anak dan telah berjalan bersamanya sebagai seorang rakan sepelayanan.


Nabeel, yang paling saya sayangi, saya mengasihimu, sahabat kesayanganku, dan hati saya berduka melihat kamu meninggalkan dunia begitu cepat. Tetapi kalau ini boleh dijadikan penghiburan, kamu telah menjalani setakat ini jumlah usia yang sama seperti Tuhan dan Penebus kita. Tambahan lagi, dunia dalam keadaan yang teruk. Kami masih dikelilingi ketakutan hidup dalam dunia yang dikuasai kebencian dan yang hidup untuk kebendaaan, ketamakan, kesombongan dan keganasan. Kamu akan dibebaskan untuk hidup yang penuh sukacita di mana tiada lagi ketakutan, tiada lagi tangisan, tiada lagi kebencian, tiada lagi pertumpahan darah, sebab kamu akan bersama dengan Dia yang telah pun mencurahkan darah-Nya untukmu, di mana kasih adalah yang terutama, kasih karunia berkelimpahan, dan sukacita yang tak terperi adalah milik jiwa. Senyuman Tuhan menantikan kamu: "Baik sekali perbuatanmu, hambaku yang baik dan setia."

"Apa yang tidak pernah dilihat oleh mata, dan tidak pernah didengar oleh telinga, dan yang tidak pernah timbul di dalam hati manusia: semua yang disediakan Allah untuk mereka yang mengasihi Dia," begitu dijanjikan 1 Kor 2:9.

Matamu kini akan melihat dan tanganmu akan menyentuh yang mana adalah hidup yang Sejati. 

Selamat tinggal Nabeel yang kami sayangi, jika kita tidak dapat bertemu lagi dalam masa yang terdekat, kita akan bertemu lagi di kediaman yang abadi.

Dengan kasih dari kami, 

Ravi dan seluruh pasukan RZIM.


(Dipetik dan diterjemah oleh SDP daripada artikel RZIM bertajuk, "Torn Emotions: A Visit With Nabeel Qureshi" yang ditulis oleh Ravi Zacharias bertarikh 15 Mei 2017)