Khamis, 21 Mei 2020

Pengakuan Semasa PKP - Aku Berlambat Bawa Persepuluhanku



Oleh Si Domba Putih:

Aku ada satu pengakuan – sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan oleh Kerajaan untuk menghentikan wabak Covid-19, aku telah berlambat membayar persepuluhanku.

Ya memang aku berhasrat memberi persepuluhan itu. Cuma aku berlambat sebab aku tak gunakan online banking, bererti aku perlu ke bank untuk melakukan kemasukan wang (bank in) melalui mesin ATM.

Pada waktu itu, aku fikir, “Tak perlulah cepat-cepat, apalagi sedang PKP ni… Nanti bila kusenang, dan keadaan di luar lebih tenang, akan kupergi ke bank untuk bagi persepuluhan.”

Tanpa disangka minggu berganti minggu, aku belum lagi senang untuk pergi ke bank. Sehingga terlupa juga untuk melakukannya.

Pada suatu hari, aku duduk di rumah, aku tiba-tiba teringat bahawa ketika aku memerlukan wang, aku akan cepat-cepat ke mesin ATM di bank untuk mengeluarkan duit. Tak akan kubagi alasan sibuk ataupun PKP. Tetapi kalau untuk memberi persepuluhan, aku pula malas pergi ke bank, dan berlengah-lengah melakukannya.

Aku merasa seperti Tuhan mengingatkanku, jika aku boleh cepat-cepat ke bank mengambil wang bila aku punya keperluan, kenapakah aku berlambat-lambat ke bank untuk memberi persepuluhan?

Rasa terinsaf akan sikap diri yang hanya memikirkan keperluan diri dan tidak memikirkan keperluan pelayanan Rumah Tuhan.

Aku pun pergi ke bank dan memasukkan wang ke akaun gereja. Aku rasa sungguh sukacita selepas melakukannya! Sungguh firman Tuhan benar – “ Adalah lebih berbahagia memberi dari pada menerima.” (KPR 20:35)

Pada bulan berikutnya, selepas mendapat gaji, aku cepat-cepat ke bank untuk membawa persepuluhanku. Dan sekali lagi aku merasa penuh sukacita setelah melakukannya.

Siapa kata memberi persepuluhan adalah satu beban? Ianya bukan beban tetapi sukacita – kerana kesempatan memberi bahagianku untuk pelayanan Rumah Tuhan.